لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

گزارش‌ها درباره «سفر» رهبر کره شمالی به چین؛ آمریکا: نمی‌توانیم تائید کنیم‎‎


کیم جونگ‌اون
کیم جونگ‌اون

خبرگزاری کیودوی ژاپن و شبکه بلومبرگ گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند مبنی بر سفر رهبر کره شمالی به‌ چین؛ آن‌چه می‌تواند نخستین سفر خارجی کیم جونگ‌اون از آغاز دوره رهبری‌اش باشد. آمریکا می‌گوید نمی‌تواند این گزارش‌ها را تائید کند.

خبرگزاری کیودوی ژاپن شب شـشم فروردین ماه به نقل از منابعی می‌گوید «یک هیئت عالی‌رتبه» از پیونگ‌یانگ، در حال حاضر برای دیدار با مقام‌های پکن در چین به‌سر می‌برد. کیودو می‌گوید هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست آیا کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی نیز در میان این هیئت هست یا نه.

اما خبرگزاری بلومبرگ، به نقل از سه منبع خبری که نام هیچ‌یک فاش نشده، گزارش داده‌است که کیم جونگ‌اون، شخصا، به چین سفر کرده‌است. بلومبرگ می‌گوید جزئیات این سفر، دلایل و برنامه‌های احتمالی در جریان آن، نامشخص است.

منابع خبری به کیودو گفته‌اند «یک قطار ویژه که ممکن است حامل مقام‌های کره شمالی بوده، از مرز آن کشور و چین گذشته‌است».

سفر رهبر و مقام‌های ارشد کره شمالی به چین با قطار، موضوع تازه‌ای نیست، و در زمان رهبری پدر کیم جونگ‌اون نیز صورت می‌گرفت.

شبکه تلویزیونی ژاپنی «نیپون» تصاویری از یک قطار سبز با نواری زرد رنگ را هم نشان داده که شبیه همانی‌ست که کیم جونگ‌ایل، رهبر پیشین در سال ۱۳۸۹ برای سفر به چین از آن استفاده کرده بود.

گزارش‌ها حاکی‌ست که روز دوشنبه یک خودروی دیپلماتیک با پلاک سفارت کره شمالی در نزدیکی «تالار بزرگ خلق» که دولت‌مردان چین برای امور رسمی از آن استفاده می‌کنند، دیده شده و خیابان‌های پکن نیز تحت تدابیر و مقررات ویژه آمد و شد قرار گرفته بود.

کاخ سفید آمریکا به این گزارش‌ها واکنش نشان داده‌است. راج شاه، از سخنگویان کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است «ما نمی‌توانیم این گزارش‌ها را تائید کنیم. ما نمی‌دانیم آیا آن‌ها ریشه در حقیقت دارند یا نه».

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی نیز می‌گوید قادر به تائید گزارش‌های منتشرشده نیست. ولی یک مقام دولتی آن کشور صبح سه‌شنبه به «سه‌گیه ایل‌بو» چاپ سئول گفته ممکن است مقام عالی‌رتبه‌ای که به چین رفته کیم یو‌جانگ، خواهر رهبر کره شمالی باشد و نه خود او.

در صورتی که این سفر رخ داده باشد، نخستین بار از سال ۱۳۹۰ به این‌سو، یعنی از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون است که او به خارج از کشور سفر می‌کند؛ در عین‌حال این سفر احتمالی، اندکی پیش از مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده میان کیم جونگ‌اون و رئیس‌جمهوری کره جنوبی و دیدار احتمالی میان مقام‌های واشینگتن و پیونگ‌یانگ صورت می‌گیرد.

با استفاده از کیودو، بلومبرگ، رویترز، یون‌هاپ، سه‌گیه ایل‌بو آن‌لاین|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG