لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

سفر وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی


پومپئو در زمانی که ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده داشت نیز با کیم جونگ‌اون دیدار کرده بود
پومپئو در زمانی که ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده داشت نیز با کیم جونگ‌اون دیدار کرده بود

مایک پومپئو بار دیگر برای دیدار با رهبر کره شمالی راهی آن کشور شده‌است. آقای پومپئو در زمانی که ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده داشت نیز با کیم جونگ‌اون دیدار کرده بود.

سفر پومپئو به پیونگ‌یانگ همراه با اظهاراتی‌ست، حاکی از احتمال آزادی سه شهروند آمریکایی زندانی در کره شمالی.

رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند وزیر خارجه آمریکا از طریق ژاپن وارد کره شمالی شده و برای دیدار با مقام‌های آن کشور به «هتل کوریو» در پیونگ‌یانگ رفته‌است.

درحالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشته «خیلی خوب خواهد شد» اگر زندانیان آمریکایی آزاد شوند، اما وزیر خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده از سوی حکومت کره شمالی هیچ تعهدی مبنی بر آزادی زندانیان دریافت نکرده‌است. با این همه ممکن است در ساعت‌های آینده این اتفاق بیافتد. مایک پومپئو نیز ابراز امیدواری کرده که پیونگ‌یانگ «کار درست» را انجام دهد.

آزاد شدن زندانیان آمریکایی به‌عنوان نشانه‌ای تازه، و عملی، از سوی دستگاه رهبری کره شمالی برای مذاکرات با واشینگتن، توصیف خواهد شد. پیش از این کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی دستور به توقف آزمایش‌های موشکی و اتمی آن کشور داده و وعده داده بود به کار مهم‌ترین تاسیسات آزمایش هسته‌ای نیز پایان می‌دهد.

انتظار می‌رود طی هفته‌های پیش رو دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون دیدار و گفت‌وگو کنند. این دیدار؛ میان رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان خدمت و رهبر کره شمالی، از زمان جنگ کره و جدایی شمال و جنوب، بی‌سابقه خواهد بود.

ترامپ در جریان اعلام تصمیم خود در مورد خروج از توافق اتمی با ایران، اقدامات صورت‌گرفته در مورد کره شمالی را ستود و گفت «این یکی توافق خوبی است که به امنیت کمک کرده و کره جنوبی و چین و ژاپن هم از آن راضی هستند».

مایک پومپئو در زمان ریاست «سی‌آی‌ای» با کیم جونگ‌اون دیدار کرده بود. دیداری که به‌صورت محرمانه انجام شد، اما واشینگتن سپس آن را به‌طور رسمی اعلام کرد.

پیش از سفر پومپئو به کره شمالی در مقام وزیر خارجه، واپسین باری که وزیر خارجه ایالات متحده به کره شمالی سفر کرده بود در سال ۲۰۰۰ میلادی، دوره وزارت مادلین آلبرایت و ریاست‌جمهوری بیل کلینتون بود. هدف از آن سفر نیز آماده‌کردن زمینه دیدار میان رئیس‌جمهوری و رهبر وقت کره شمالی، کیم جونگ‌ایل بود، که البته فرجامی نیافت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG