لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

کره شمالی مراکز هسته‌ای و موشکی خود را «برای بازدید بازرسان بین‌المللی آماده می‌کند»


تصویر ماهواره‌ای از سایت پونگ‌گیه‌ری
تصویر ماهواره‌ای از سایت پونگ‌گیه‌ری

آن‌طور که خبرگزاری دولتی کره جنوبی به نقل از یکی از قانون‌گذاران از حزب حاکم گزارش داده، پیونگ‌یانگ در حال آماده کردن برخی از سایت‌های موشکی و هسته‌ای خود برای بازدید بازرسان بین‌المللی‌ست.

کیم مین‌کی، یک عضو پارلمان کره جنوبی از حزب حاکم «دمکراتیک» به خبرنگاران گفته است مقام‌های اطلاعاتی کشورش بر این عقیده هستند که کره شمالی احتمالا مرکز آزمایش هسته‌ای «پونگ‌گیه‌ری» و سایت پرتاب موشک‌ «سوهه» را آماده بازدید بازرسان می‌کند.

به گفته این مقام سئول آماده‌سازی‌ها احتمالا با هدف حضور بازرسان خارجی صورت می‌گیرد، هرچند «رخداد خاصی در مرکز [آزمایش‌های هسته‌ای] نیانگ‌بیان (یانگ‌بیان) رصد نشده‌است».

تاسیسات اتمی «نیانگ‌بیان» (یانگ‌بیان) در صد کیلومتری پایتخت کره شمالی قرار دارد. این تاسیسات محل انجام شکافای هسته‌ای برای آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ است. طی این بازه زمانی پیونگ‌یانگ شـش مورد آزمایش سلاح هسته‌ای انجام داد که واپسین آن‌ها قوی‌تر از تمامی موارد پیشین بود. از سال ۲۰۰۹ به این سو رآکتورهای آب سبک نیز در این تاسیسات ساخته می‌شوند.

کره شمالی از سال پیش دست از انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود کشید، با این حال به بازرسان بین‌المللی اجازه حضور در جریان برچیدن مرکز پونگ‌گیه‌ری را نداد؛ آنچه سبب شد تا انتقادهایی در مورد هدف و نیت اصلی پیونگ‌یانگ در روند غیر اتمی شدن، شکل بگیرد.

اواخر شهریور ماه مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی که به دیدار کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی رفته بود، گفت رهبر کره شمالی پذیرفته به فعالیت «سوهه»، سایت کلیدی آزمایش موتور موشک‌های بالیستیک، «در حضور کارشناسان بین‌المللی، پایان دهد».

در آن زمان مون جه‌این در جریان کنفرانس خبری مشترکی با کیم جونگ‌اون، گفته بود پیونگ‌یانگ پذیرفته‌است، در صورتی‌که آمریکا دست به اقدام متقابلی بزند، گام‌های عملی دیگری برای پایان دادن به کار تاسیسات اتمی نیانگ‌بیان، بردارد.

ایالات متحده هنوز به گزارش‌های منتشرشده در روز چهارشنبه در کره جنوبی واکنش نشان نداده‌است.

وزرای دفع کره جنوبی و آمریکا، قرار است روز چهارشنبه نهم آبان ماه به وقت آمریکا، دیدار کنند. مقام‌های سئول می‌گویند در این دیدار که هر سال برگزار می‌شود، جیمز متیس و جانگ کیانگ‌دو، هم‌تای او از کره جنوبی، در مورد مسائل مختلف از جمله «پیشنهاد توقف تمرین‌های مشترک هوایی» دو کشور گفت‌وگو خواهند کرد.

این در حالی‌ست که نشریات ژاپنی که با تردید بیشتری به مذاکرات با کره شمالی و تلاش‌های سئول در این زمینه می‌نگرند در مورد اتحاد دهه‌های گذشته بین کره جنوبی و واشینگتن هشدار داده‌اند. روزنامه تایمز ژاپن در مقاله‌ای این احتمال را مطرح کرده که هدف کره شمالی تنزل اتحاد میان کره جنوبی و آمریکا است. نشریات رسمی کره شمالی که تحت کنترل حکومت آن کشور قرار دارند، روز چهارشنبه خواستار توقف تحریم‌های سئول علیه پیونگ‌یانگ شده و گفته‌اند این تحریم‌ها «مانعی» در مسیر بهبود روابط دو طرف است.

یون‌هاپ، رویترز، تایمز ژاپن، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG