لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

تحقیقات سازمان ملل در مورد «نقض» تحریم‌های کره شمالی از سوی چند کشور از جمله ایران


این تصویر از سال ۲۰۱۷ رهبر کره شمالی کیم جونگ‌اون را در دیداری با اداره ساخت و ساز ارتش آن کشور نشان می‌دهد
این تصویر از سال ۲۰۱۷ رهبر کره شمالی کیم جونگ‌اون را در دیداری با اداره ساخت و ساز ارتش آن کشور نشان می‌دهد

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید، کارشناسان سازمان ملل در حال انجام تحقیقاتی در مورد نقض احتمالی تحریم‌های کره شمالی، از خرید مخفیانیه مواد هسته‌ای در چین تا همکاری‌های نظامی با ایران، سودان و دیگر کشورها، هستند.

در گزارش کارشناسان گفته شده حدود ۲۰ کشور جهان به پیونگ‌یانگ کمک کرده‌اند، تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها را به شکل‌های مختلف دور بزند.

ایران از جمله کشورهایی‌ست که به نام آن اشاره شده‌است.

کارشناسان گفته‌اند کشوری که نامی از آن برده نشده به آن‌ها گفته ایران «یکی از دو بازار اصلی» برای «همکاری‌های نظامی» کره شمالی بوده‌است.

کارشناسان می‌گویند هر دو شرکت دولتی «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» و «کاج سبز» در ایران دفتر دارند و این دفاتر هم «همچنان مشغول فعالیت هستند». به گفته کشوری که نامش برده نشده، از شهروندان کره شمالی در ایران، به‌عنوان «قاصد پول» استفاده شده‌است.

بنا بر گزارش رسانه‌های محلی ناظر بر کره شمالی، شرکت «کاج سبز» از مهم‌ترین شرکت‌های کره شمالی‌ست و بسیاری از فعالیت‌های «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» را نیز تحت پوشش خود گرفته‌است.

«شرکت بازرگانی معدن و توسعه» که با نام مخفف «کومید» نیز شناخته می‌شود در سال ۲۰۰۹ در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار گرفت.

شرکت «کاج سبز» (گرین پاین) همراه دو شرکت دیگر در کره شمالی، در سال ۲۰۱۲ در فهرست تحریم‌های ملل متحد قرار گرفت.

آن زمان رویترز گزارش داده بود که این سه شرکت متهم هستند به آزمایش موشکی کره شمالی در آوریل ۲۰۱۲ یاری رسانده‌اند. پیونگ‌یانگ در آوریل ۲۰۱۲ دست به انجام آزمایش موشک دوربردی زده بود که موفقیت‌آمیز نبود.

گفته می‌شود «شرکت بازرگانی معدن و توسعه» از مهم‌ترین شرکت‌های دولتی کره شمالی در تجارت و فروش سلاح و صادرکننده تجهیزات مربوط به موشک‌های بالیستیک است.

در وب‌سایت سازمان ملل گفته شده این شرکت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی حمایت کرده و در آن دخیل بوده است.

آن‌طور که اسوشیتدپرس گزارش داده‌است دولت ایران در پاسخ به پرسش‌های کارشناسان ملل متحد، گفته تنها کسانی که از کره شمالی در ایران حضور دارند، دیپلمات‌های آن کشور هستند و آن‌ها تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل را نقض نکرده‌اند.

چین، سوریه، یمن، لیبی یا سودان از دیگر کشورهایی هستند که در گزارش کارشناسان به نام آن‌ها در جریان دور زدن یا کمک به نقض تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ یا محل فروش جنگ‌افزارهای کره شمالی اشاره شده‌است.

گزارش ۶۶ صفحه‌ای کارشناسان که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده، و خبرگزاری اسوشیتدپرس نسخه‌ای از آن را دیده، در عین حال دربرگینده جزئیاتی در مورد خرید خودروهای لوکس و گران‌بها توسط مقام‌های کره شمالی، بر خلاف ممنوعیت‌های موجود، است.

کارشناسان در عین حال به روند دور زدن تحریم‌های مالی، «با استفاده از حملات سایبری» اشاره کرده‌اند؛ حملاتی که هدف آن‌ها «مجبور کردن موسسات مالی به نقل و انتقال و مبادلات پول و ارز مجازی» است.

کارشناسان در عین حال گفته‌اند تاسیسات کلیدی کره شمالی مانند «یانگ‌بیان» همچنان فعال هستند و «روند مشخصی» از سوی پیونگ‌یانگ برای «پراکندن زرادخانه‌ها، محل مونتاژ و آزمایش» موشک‌های بالیستیک دیده شده‌است.

اسوشیتدپرس، سازمان ملل، رویترز، سی‌ان‌ان، پیونگ‌یانگ‌پیپرز|ت|خ
XS
SM
MD
LG