لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

مقام ارشد کره شمالی و وزیر خارجه آمریکا در نیویورک دیدار کردند


در این تصویر که وزارت خارجه آمریکا آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده: مایک پومپئو، کیم یانگ‌چال در جریان دیدار در نیویورک
در این تصویر که وزارت خارجه آمریکا آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده: مایک پومپئو، کیم یانگ‌چال در جریان دیدار در نیویورک

در حالی‌که احتمال دیدار میان دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون افزایش یافته، رئیس پیشین سازمان اطلاعات کره شمالی با وزیر خارجه ایالات متحده در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرده‌است. سفر مقام ارشد پیونگ‌یانگ به آمریکا طی دو دهه گذشته بی‌سابقه است.

کیم یانگ‌چال، معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی، رئیس پیشین سازمان اطلاعات آن کشور، از چین به آمریکا سفر کرده و نهم خرداد ماه در جریان «شام کاری» با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت‌وگو کرده‌است.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون این نخستین‌ بار است که یک مقام ارشد کره شمالی به آمریکا سفر می‌کند. رسانه‌های خبری در شرق آسیا می‌گویند انتظار می‌رود دیدارها و گفت‌وگوهای او و پومپئو، با هدف پیدا کردن زمینه‌های مشترک برای برگزاری نشست سران دو کشور و در نهایت خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره صورت گیرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته است گفت‌وگوهای آقای کیم و آقای پومپئو، با این هدف است تا احیای برنامه دیدار میان ترامپ و رهبر کره شمالی در ۲۲ خرداد در سنگاپور، بررسی شود.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است تمرکز اصلی مذاکرات بر «خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره» کره است. خانم سندرز از دیدار اخیر یک دیپلمات ارشد آمریکا و مقام‌های کره شمالی نیز ابراز رضایت کرده‌است: «تا کنون که نتیجه دیدارها مثبت بوده و ما همچنان رو به جلو حرکت خواهیم کرد».

کیم یانگ‌چال از نفوذ گسترده‌ای در دستگاه رهبری پیونگ‌یانگ برخوردار است و او را «دست راست» رهبر کره شمالی توصیف می‌کنند. در جریان سفر آقای پومپئو به کره شمالی نیز با او دیدار کرده بود. خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید او حامل نامه‌ای از سوی کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی‌ست.

کیم یانگ‌چال مظنون به فرماندهی حمله مرگبار به کشتی جنگی کره شمالی در سال ۲۰۱۰ است و بر اساس تحریم‌های موجود قادر به سفر به ایالات متحده و کره جنوبی نیست. در نتیجه سفر فعلی نشان می‌دهد این تحریم‌های سفری یا بخشی از آن‌ها فعلا معلق شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که دیدار برنامه‌ریزی شده با رهبر کره شمالی را لغو کرده بود، پنجم خرداد ماه گفت، هنوز به برگزاری آن امیدوار است. دیدار اولیه قرار بود روز ۲۲ خرداد در سنگاپور انجام شود، اما پس از رد و بدل شدن برخی اظهارات و انتقادها میان مقام‌های ارشد دو کشور، آقای ترامپ آن را به‌حال تعلیق درآورد. هنوز مشخص نیست نشست سنگاپور برگزار خواهد شد و در صورت برگزاری، در همان تاریخ اعلام شده پیشین خواهد بود یا نه.

برپایه تحلیل‌ها و گزارش‌های فعلی به‌نظر می‌رسد نحوه و روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از موارد مورد اختلاف میان طرف‌ها است. دولت ایالات متحده می‌گوید خلع سلاح باید به صورت کامل، برگشت‌ناپذیر، و قابل راستی‌آزمایی در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه صورت گیرد. اما در حال حاضر پیونگ‌یانگ مخالف خلع سلاح یک‌جانبه است و خواستار پی‌گیری روند «مرحله‌به‌مرحله و هم‌زمان»، یعنی توقف گام‌به‌گام برنامه هسته‌ای-نظامی آن کشور و تعلیق و توقف تحریم‌ها، است.

بر پایه اسوشیتدپرس، کیودو، یون‌هاپ|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG