لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

انتقاد کره شمالی از اقدامات آمریکا همزمان با ابراز تمایل ترامپ به مذاکره


ترامپ و کیم روز یک‌شنبه در منطقه حائل نظامی بین دو کره و سپس در خاک کره شمالی دیدار کردند
ترامپ و کیم روز یک‌شنبه در منطقه حائل نظامی بین دو کره و سپس در خاک کره شمالی دیدار کردند

نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل از آن‌چه «اقدامات خصمانه» آمریکا در قبال پیونگ‌یانگ، همزمان با ابراز تمایل دونالد ترامپ به دیدار و مذاکره با کیم‌ جونگ‌اون، توصیف کرده، انتقاد کرده‌است.

در بیانیه‌ای که نمایندگی کره شمالی نزد ملل متحد ۱۲ تیر ماه منتشر کرده به‌طور مستقیم به نامه‌ای اشاره شده که این نمایندگی می‌گوید ایالات متحده، همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان به اعضای سازمان ملل فرستاده‌اند و در آن بر لزوم اجرای تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تاکید کرده‌اند.

به گفته نمایندگی کره شمالی، این نامه روز ۲۹ ژوئن به وقت آمریکا به اعضای سازمان ملل فرستاده شده‌است. یک روز بعد از آن کیم جونگ‌اون دعوت رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار در منطقه حائل مرزی بین دو کره را پذیرفت و سپس هر دو، برای نخستین بار، وارد خاک کره شمالی شدند.

در بیانیه نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل گفته شده نامه مذکور «این واقعیت را نمایان می‌کند که ایالات متحده در واقع در رفتارهای خصمانه خود علیه جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) ثابت‌قدم است، هرچند همزمان از مذاکره دو طرف سخن می‌گوید».

در ادامه این بیانیه آمده است «شایان توجه است که این نامه مشترک به رهبری نمایندگی آمریکا و وزارت خارجه آن کشور، درست در همان روزی ارسال شده که رئیس‌جمهوری ترامپ خواستار دیدار (رهبران دو کشور) شده‌است».

دیدار ترامپ با کیم جونگ‌اون در منطقه مرزی و حفاظت‌شده مرزی دو کره، در جریان سفر او به کره جنوبی شکل گرفت. آقای ترامپ در ژاپن به‌شکل ناگهانی پیشنهاد دیداری کوتاه با آقای کیم را در منطقه حائل مطرح کرده بود. روز یک‌شنبه در کره جنوبی، رئیس‌جمهوری کشور میزبان، تائید کرد که ترامپ راهی مرز می‌شود و کیم هم دیدار را پذیرفته‌است.

این نخستین بار است که رئیس‌جمهوری آمریکا در منطقه حائل با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند و نخستین بار است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در دوره زمامداری وارد خاک کره شمالی می‌شود.

پیونگ‌یانگ، با وجود تاکید بر تمایل خود به ادامه مذاکرات اتمی با ایالات متحده، و با وجود اظهارات لفظی مثبت رهبران دو کشور از دیگری و ارسال نامه به همدیگر، اما از عملکرد واشینگتن انتقاد کرده‌است.

دولت آمریکا نیز از سوی دیگر تاکید کرده فشارها بر کره شمالی تا زمانی که زرادخانه اتمی و موشک‌های بالیستیک پابرجا هستند، ادامه خواهد یافت.

آن‌طور که از سخنان و اظهارات مقام‌های دو کشور، تحلیل‌ها و برآوردها بر می‌آید کره شمالی خواستار خلع سلاح اتمی خود در روندی «گام به گام» است در حالی که واشینگتن خواستار پاکسازی اتمی در درجه اول، و سپس برچیدن تحریم‌ها شده‌است.

ترامپ و کیم، سال پیش در دیداری در سنگاپور بر سر حرکت در مسیری غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند. دیدار دوم آن در هانوی، پایتخت ویتنام، اما بدون دستیابی به سند و توافقی مکتوب پایان یافت.

رویترز، یون‌هاپ/ت
XS
SM
MD
LG