لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

کاترین کولونا: ایران قبل از انتقاد به فرانسه، باید به اوضاع داخلی خود توجه کند


وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: «باید به خاطر داشته باشیم که آزادی مطبوعات در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد»
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: «باید به خاطر داشته باشیم که آزادی مطبوعات در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد»

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، روز پنجشنبه ۱۵ دی در واکنش به احضار سفیر این کشور در تهران گفت ایران قبل از این‌که به فرانسه انتقاد کند باید به اوضاع داخلی خود توجه کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به چاپ کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نشریه شارلی ابدو، نیکلا روش سفیر فرانسه در تهران را احضار کرده و خطاب به او مدعی شده بود که انتشار این کاریکاتورها «توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی» است.

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ال‌سی‌آی» گفت که حکومت ایران به‌دلیل خشونت علیه مردم خود و بازداشت اتباع فرانسوی سیاست نادرستی را دنبال می‌کند.

کاترین کولونا افزود: «باید به خاطر داشته باشیم که آزادی مطبوعات در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد و این (آزادی) تحت نظارت یک قاضی در چارچوب یک نظام قضایی مستقل است، چیزی که ایران مسلما با آن آشنایی ندارد».

او گفت که هیچ قانون کفرگویی در فرانسه وجود ندارد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تهران سکوت فرانسه در برابر اقدام نشریه شارلی ابدو را «برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند».

وزارت خارجه فرانسه از این اقدام ایران ابراز بی‌اطلاعی کرده است ولی گفته که اگر تصمیم جمهوری اسلامی حقیقت داشته باشد، این «باعث تاسف» خواهد بود.

انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران که پس از ادغام دو نهاد فرهنگی فرانسوی در سال ۱۳۶۲ آغاز به کار کرد، برای سال‌ها تعطیل بود و تنها پس از آغاز ریاست‌جمهوری حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، فعالیت خود را از سر گرفت.

نشریه شارلی ابدو که یک نشریه مستقل و غیردولتی است در تازه‌ترین شماره خود کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران منتشر کرد.

این هفته‌نامه در مورد این کاریکاتورها نوشته است: «هشتم دسامبر پارسال ما مسابقه کشیدن کاریکاتور رهبر جمهوری اسلامی را به راه انداختیم. می‌خواستیم با تمسخرِ این مقام عالی‌رتبه مذهبی که به عصری دیگر تعلق دارد و انداختن او به زباله‌دان تاریخ، از مبارزه مردم ایران برای آزادی حمایت کنیم».

انتشار این کاریکاتورها خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت و از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در توئیتی شارلی ابدو و دولت فرانسه را تهدید کرد که این اقدام «بدون پاسخ قاطع و مؤثر نخواهد بود».

برخی از نیروهای تندرو وابسته به حکومت جمهوری اسلامی خواستار تعطیلی سفارت فرانسه در ایران شده‌اند.

روابط تهران و پاریس در ماه‌های اخیر به‌دلیل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بازداشت اتباع فرانسوی و سرکوب اعتراضات مردمی در ایران به تیرگی گراییده و فرانسه با تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی همراهی کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ک.ر/آ.ت
XS
SM
MD
LG