لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

محمدجواد لاریجانی: اگر بخواهیم، کسی نمی‌تواند از دستیابی‌مان به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند


محمدجواد لاریجانی در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو
محمدجواد لاریجانی در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

محمدجواد لاریجانی دیپلمات اسبق ایرانی و معاون سابق بین‌الملل قوه قضائیه می‌گوید «اگر ایران به این نتیجه برسد که سلاح هسته‌ای بسازد» کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

در گفت‌وگویی با شبکه ۲ تلویزیون جمهوری اسلامی در شامگاه یکشنبه ۲۶ تیرماه، آقای لاریجانی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده به اسرائیل و تأکید دو کشور بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفته است که ایران طبق فتوای رهبر جمهوری اسلامی اجازه ندارد به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی باشد، «اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد».

این دیپلمات پیشین ایرانی همچنین اضافه کرده که «توان هسته‌ای ایران چیزی نیست که با بمباران از بین برود».

ساعاتی پیش از این اظهارات کمال خرازی مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران هم گفته بود که ایران قادر است «تنها ظرف چند روز» سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۹۰ درصد نیز افزایش دهد، و از توانایی فنی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای برخوردار است.

گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران تاکنون در سطوح ۳.۶ درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کرده و اگر به سطح ۹۰ درصد برساند، قابلیت تولید بمب هسته‌ای را خواهد داشت.

بر اساس تازه‌ترین گزارش محرمانه این نهاد بین‌المللی که روز ۱۸ تیر در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، ایران استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات اتمی فردو را آغاز کرده و در صدد است تا غنی‌سازی اورانیوم را تشدید کند، و این در حالی است که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای عملاً به نتیجه‌ای نرسیده است.

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی روز یکشنبه در حساب توئیتر خود نوشت: «توانایی ساخت بمب اتم به معنای تمایل یا برنامه‌ریزی ایران برای بمب اتم نیست».

آقای اولیانف همچنین توسعه برنامه هسته‌ای ایران را نتیجه سیاست فشار حداکثری واشینگتن دانست.

آمریکا و اسرائیل بارها تصریح کرده‌اند که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد، و در سفر اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل هم، دو کشور در بیانیه مشترکی تأکید کردند که «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی نخواهد یافت».

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از سفر به اسرائیل در گفت‌وگویی به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، امکان به‌کارگیری زور در مواجهه با ایران را رد نکرده بود، اما نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که دو کشور «الزاماً در مورد لزوم تهدید نظامی علیه ایران اشتراک نظر ندارند»، و در مورد راهکار مقابله با ایران به دیدگاه واحدی نرسیده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه خبر و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG