لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

نوبل اقتصاد برای سه اقتصاددانی که در مورد فقر پژوهش کرده‌اند


نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ روز دوشنبه به دو پژوهشگر موسسه فناوری ماساچوست و یک پژوهشگر دانشگاه هاروارد به خاطر تحقیقات آنها در مورد راههای کاهش فقر جهانی تعلق گرفت.

جایزه نقدی ۹۱۸ هزار دلاری نوبل اقتصاد به طور مشترک به آبهیجیت بانرجی و استر دافلو از موسسه فناوری ماساچوست و مایکل کرمر از دانشگاه هاروارد اهدا خواهد شد.

استر دوفلو، ۴۶ ساله جوان‌ترین فرد و دومین زنی است که تاکنون این جایزه را دریافت کرده است. این سه پژوهشگر مدت‌ها با یکدیگر همکاری کرده اند.

آنها با نوآوری در زمینه آزمایش‌های تجربی و میدانی اقتصاد توسعه را متحول کرده و روش هایی برای سنجش تاثیر طرح‌های آموزشی و بهداشتی بر کاهش فقر ابداع کرده اند.

خانم دوفلو در یک کنفرانس خبری که توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد برپا شد گفت:«بدون اختصاص زمان به جزییات زندگی اقشار فقیر و تصمیم هایی که آنها می گیرند تنظیم یک روش برخورد درست در زمینه مبارزه با فقر امکان پذیر نیست.»

به عنوان نمونه این پژوهشگران در تحقیقات میدانی خود در مناطق روستایی کنیا و هند دریافته اند که تامین کتاب‌های درسی و آموزگاران بیشتر و یا دادن تغذیه به دانش آموزان به ارتقای سطح آموزش منجر نمی شود.

در حالیکه در کشورهایی که آموزگاران کار خود را به خوبی انجام نمی دهند از طریق دادن قراردادهای موقت به آموزگاران می توان احساس مسئولیت در آنها را تقویت کرد. درعین حال جالب بودن متون آموزشی و یا توجه بیشتر به دانش آموزانی که نیاز بیشتری دارند روش‌های به مراتب تاثیرگذارتری است.

به گفته آکادمی سلطنتی علوم سوئد طرح هایی که این پژوهشگران در مورد نحوه آموزش تنظیم کرده اند در حال حاضر در مورد ۵ میلیون از دانش آموزان هندی اجرا می شود.

یکی دیگر از نتایج تحقیقات این سه پژوهشگر تاثیر مهم ارائه خدمات درمانی رایگان بر وضعیت زندگی اقشار فقیر است.

به عنوان نمونه درصد بسیاری کمی از این خانواده‌ها حاضرند برای داروهای اساسی مثل قرص انگل پول بپردازند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی اکنون توصیه می کند که این دارو در مناطق دارای ضریب بالای ابتلا به انگل به طور رایگان توزیع شود.

پژوهش‌های آنها درعین حال نشان داده که اعطای وام به اقشار فقیر برای دایر کردن یک فعالیت اقتصادی چندان نتیجه نمی دهد.

با وجود پیشرفت‌های دهه‌های اخیر فقر هنوز مشکل بزرگی است و به گفته آکادمی سوئد حدود ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می کنند. هر سال پنج میلیون کودک قبل از رسیدن به سن پنج سالگی می میرند و دلیل مرگ آنها معمولا بیماری‌های قابل علاج است. نيمی از کودکان و نوجوانان جهان بدون فراگیری سواد خواندن و نوشتن و دانش اولیه ریاضیات ترک تحصیل می کنند.

اقتصاد دان‌های سرشناسی که در زمینه فقر و بی‌عدالتی تحقیق کرده اند از جمله توماس پیکتی، اقتصاددان فرانسوی و مکس روسر استاد دانشگاه آکسفورد اعظا جایزه نوبل اقتصاد به پژوهش‌های مربوط به مبارزه با فقر را ستودند.

جایزه نوبل اقتصاد از جمله جوایز اولیه‌ای که در وصیت نامه آلفرد منظور شده بود نیست و در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئد و با عنوان جایزه علوم اقتصاد برای گرامیداشت آلفرد نوبل پايه گذاری شد.

XS
SM
MD
LG