لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

برنده بلاروسیِ نوبل برای معالجه راهی آلمان شد


سوتلانا آلکسیویچ ضمن محکوم کردن اعمال خشونت علیه معترضان، از الکساندر لوکاشنکو خواسته است به صورت مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری کند.
سوتلانا آلکسیویچ ضمن محکوم کردن اعمال خشونت علیه معترضان، از الکساندر لوکاشنکو خواسته است به صورت مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری کند.

سوِتلانا آلِکسیِویچ،‌ منتقد و نویسنده بلاروسی برنده جایزه نوبل، که در دو ماه گذشته، بارها از خواسته‌های معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش دفاع کرده است، برای انجام مداوای پزشکی، بلاروس را ترک کرد.

گفته می‌شود عزیمت ناگهانی او به آلمان ربطی به ناآرامی‌های سیاسی اخیر کشورش ندارد. پیشتر، بیم آن می‌رفت که خانم آلکسیویچ نیز مانند سایر رهبران و چهره‌های اصلی مخالفان بلاروس به دست مردان ماسک‌پوش ربوده شود.

با این حال، مشاور رسانه‌ای این نویسنده ۷۲ ساله، روز دوشنبه هفتم مهر به خبرگزاری رویترز گفت که آلکسیویچ قصد دارد در پایان دوران معالجه‌اش به بلاروس بازگردد.

تاتیانا تایورینا، مشاور خانم آلکسیویچ در مصاحبه تلفنی با رویترز اظهار داشت که این سفر برای انجام مداوای پزشکی و به دلایل کاری انجام شده است. تایورینا افزود:‌ «او (آلکسیویچ) بازخواهد گشت».

با این همه، او در ادامه اظهاراتش بازگشت آلکسیویچ را منوط به اجازه مقام‌های بلاروس دانسته است.

خانم آلکسیویچ پیشتر در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، ضمن محکوم کردن اعمال خشونت علیه معترضان، از الکساندر لوکاشنکو خواسته بود به صورت مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری کند «تا از جنگ داخلی خونین جلوگیری شود».

آقای لوکاشنکو که طی ۲۶ سال گذشته قدرت را در بلاروس در اختیار داشته، مدعی است که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیش از ۸۰ درصد آرا را به دست آورده است.

شورای هماهنگی مخالفان بلاروس که آلکسیویچ یکی از اعضای ارشد آن به شمار می‌رود، هنوز درباره سفر او به آلمان اظهار نظر نکرده است.

یک دیپلمات ارشد سفارت لیتوانی در بلاروس نیز گفت دیپلمات‌های غربی در مینسک به نوبت در خانه آلکسیویچ می‌ماندند یا در حالت آماده‌باش برای رفتن به آنجا بودند تا از هر گونه اقدام تهدیدآمیز علیه او از سوی مسئولان حکومتی پیشگیری کنند.

پس از نزدیک به دو ماه، سرکوب معترضان در بلاروس همچنان ادامه دارد. حدود یک‌صد هزار نفر از مردم معترض روز یکشنبه در خیابان‌های پایتخت این کشور حضور یافتند و علیه الکساندر لوکاشنکو شعار دادند و او را «فاشیست» نامیدند.

پلیس بلاروس اما در پاسخ، صدها نفر را در اعتراضات یکشنبه بازداشت و به سوی معترضان گاز اشک‌آور و بمب صوتی شلیک کرد.

XS
SM
MD
LG