لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۲

نامه برندگان نوبل و محققان دانشگاهی برای آزادی فوری علی یونسی و امیرحسین مرادی


علی یونسی (راست) و امیرحسین مرادی
علی یونسی (راست) و امیرحسین مرادی

جمعی از برندگان جایزه نوبل و محققان دانشگاهی در نامه‌ای مشترک خطاب به مقامات ارشد سازمان ملل متحد خواستند تمام تلاش خود را برای آزادی علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، به‌ کار گیرند.

امضاکنندگان این نامه که روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه منتشر شد از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، و همچنین میشل باشله،‌ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستند از هرگونه «تلاش عملی و ممکن» در این سازمان برای آزادی زندانیان سیاسی، به‌ویژه امیرحسین مرادی و علی یونسی، استفاده کنند.

در این نامه آمده است که علی یونسی و امیرحسین مرادی که از فروردین‌ماه ١٣٩٩ در بازداشت «خودسرانه» به‌ سر می‌برند،‌ طی این دوران «از شکنجه‌های روحی، جسمی و دیگر انواع بدرفتاری، مانند اعتراف اجباری آسیب دیده‌اند».

اواسط آذرماه امسال، پخش فیلم «اعترافات اجباری» علی یونسی و امیرحسین مرادی در شبکه‌های اجتماعی از سوی نیروهای سایبری جمهوری اسلامی، از جمله یک خبرنگار وابسته به خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک‌ به سپاه، با واکنش فعالان و برخی نهادهای حقوق بشری از جمله هشدار سازمان عفو بین‌الملل روبه‌رو شد.

ده تن از چهره‌های مطرح دانشگاهی چون نوآم چامسکی از دانشگاه ام‌آی‌تی، به‌ همراه شش تن از برندگان جایزه نوبل از جمله بری بریش، برنده جایزه نوبل فیزیک سال ٢٠١٧، و رندی شکمن، برنده جایزه نوبل پزشکی سال ٢٠١٣ از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

همچنین، پروفسور رضا یونسی از دانشگاه اوپسالا سوئد و برادر علی یونسی، پروفسور بهرام سلطانی از دانشگاه سوربون پاریس، میشل اروین، مدیر انجمن فیزیک آمریکا، پروفسور رضا افشاری از دانشگاه پیس آمریکا، پروفسور علی عرب از دانشگاه جورج‌تاون آمریکا نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶ است. او در ۲۲ فروردین‌ماه ۹۹ بدون اعلام دلیل دستگیری، «پس از ضرب‌ و شتم شدید توسط ماموران لباس شخصی سپاه» بازداشت شد.

امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، نیز همان روز بازداشت شد.

مدتی پس از بازداشت آن‌ها، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضاییه، این دو دانشجو را متهم کرد که با گروه‌های «ضد انقلاب» و «به‌ویژه» سازمان مجاهدین خلق ایران ارتباط گرفته و «تحت تعلیمات» مجاهدین خلق «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ در کشور بودند».

ده‌ها تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف در اردیبهشت‌ماه امسال در نامه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند این دو دانشجو را آزاد کنند.

با استفاده از توییتر و گزارش صدای آمریکا و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG