لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

جایزه نوبل ادبیات به کازوئو ایشی گورو، داستان نویس بریتانیایی، اعطا شد


کازائو ایشی گورو در واکنش به دریافت جایزه نوبل ادبیات به شبکه خبری بی بی سی گفت: دریافت این جایزه افتخار عظیمی است.
کازائو ایشی گورو در واکنش به دریافت جایزه نوبل ادبیات به شبکه خبری بی بی سی گفت: دریافت این جایزه افتخار عظیمی است.

آکادمی سلطنتی سوئد روز پنجشنبه ۱۳ مهر اعلام کرد که جایزه نوبل ادبیات امسال به کازائو ایشی گورو، داستان نویس بریتانیایی و خالق آثاری نظیر «بازمانده روز»، اهدا می شود. سال گذشته این جایزه به باب دیلن، ترانه سرای مشهور آمریکایی، داده شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ایشی گورو ۶۲ ساله متولد ژاپن و بزرگ شده بریتانیاست. او در سال ۱۹۸۹ به خاطر رمان «بازمانده روز» جایزه ادبی بوکر را دریافت کرد. فیلمی که با همین نام از روی این کتاب ساخته شد با بازی آنتونی هاپکینز در نقش سرپیشخدمتی سختگیر و عبوس، نامزد اسکار شد.

سارا داینوس، دبیرآکادمی سلطنتی سوئد، به رویترز گفت:«او داستان نویس با ظرافتی است و به اعتقاد من آثار او ترکیبی از ادبیات جین آستین و فرانس کافکا است».

کازائو ایشی گورو در واکنش به دریافت جایزه نوبل ادبیات به شبکه خبری بی بی سی گفت: دریافت این جایزه «یک افتخار عظیم و تکان دهنده» است.

او افزود:«افتخارعظیمی است چون به این معناست که من در مسیر نویسندگان بزرگ جهان گام برمی دارم و به این خاطر تشویق بزرگی به شمار می‌رود».

کازائو ایشی گورو اضافه کرد: «جهان امروزه در شرایط نامعینی است و من امیدوارم که جایزه در این شرایط عامل مثبتی باشد. برای من کمک کردن به خالق فضایی مثبت در این زمانه نامعین افتخار بزرگی خواهد بود».

به نوشته رویترز، یک سال پس از اهدای جایزه ادبیات نوبل به باب دیلن، ترانه سرا و آوازه خوان آمریکایی، که جنجالی شد و انتقادهایی را برانگیخت ظاهرا امسال آکادمی نوبل گزینه متعارف‌تری را انتخاب کرده است.

آکادمی نوبل در بخشی از بیانیه خود ضمن تقدیر از توانایی ایشن گورو «برای برملا کردن پرتگاه‌های نهفته در زیر تخیلات ما که در عین حال ما را با جهان مرتبط می‌کند» افزود که داستان‌های او قدرت عاطفی عظیمی دارند که به مسائلی مثل حافظه، زمانه و خودفریبی می‌پردازند.

کازائو ایشی گورو سال‌ها پیش پس از انتشار کتاب داستانش به نام «باقیمانده روز» در مصاحبه ای به نیویورک تایمز گفته بود:«آنچه که برای من جالب است کارهایی نیست که شخصیت های داستان انجام داده و بعد از آن پشیمان می شوند. توجه من به این نکته است که آنها چگونه این اعمال و پیامدهای آن را می‌پذیرند».

آقای ایشی گورو در مسایل سیاسی نیز اظهار نظر کرده و پس از افزایش مهاجرستیزی در پی همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این شرایط را «نبردی بر سر روح واقعی بریتانیا» توصیف کرده است.

او سال گذشته در مقاله روزنامه فاینشنال تایمز نوشت:«هیچگاه، حداقل از دهه ۳۰ میلادی تاکنون، چنین فرصتی برای تبدیل کردن دگرستیزی به نژادپرستی نئونازی فراهم نبوده است».

او از ملت «به‌شدت متفرق، مضطرب و بدون رهبر بریتانیا خواست تا حول روح اساسا پاک این ملت متحد شوند».

کازائو ایشی گورو با دریافت جایزه نوبل ادبیات به ارزش ۱.۱ میلیون دلار در کنار نویسندگان بزرگ دیگری مثل ارنست همینگوی، دوریس لسنیگ و الکساندر سولژنیتسین قرار می گیرد که سابقا این جایزه مهم را دریافت کرده اند.

در هفته جاری برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی اعلام شدند. قرار است برنده یا برندگان جایزه صلح نوبل روز جمعه ۱۴ مهر معرفی شوند.

XS
SM
MD
LG