لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

شورشیان سوری در شمال حمص «تسلیم می‌شوند»


تلبیسه، شمال حمص
تلبیسه، شمال حمص

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند شورشیان در منطقه مهمی در شمال حمص، با شرایط دولت برای «عفو» و یا «انتقال به مناطق شمالی» موافقت کرده و تسلیم می‌شوند. حمص، سومین شهر بزرگ سوریه است.

شبکه خبری «الاخباریه» می‌گوید شورشیان با نیروهای دولتی سوریه توافق کرده‌اند یا در منطقه باقی بمانند و به دولت ابراز وفاداری کنند یا با شرط خروج به مناطق تحت کنترل گروه‌های شورشی در شمال موافقت کنند.

دمشق می‌گوید آزاد راه بین‌المللی که از این منطقه می‌گذرد تا سه روز آینده بازگشایی می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز کار خود را از سر می‌گیرند.

این تازه‌ترین دور از توافق‌های مشابه میان نیروهای دولتی و شورشیان برای خروج از مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد است. چندیش پیش نیروهای دولتی موفق شدند تمامی غوطه شرقی دمشق، تنها نقطه‌ای از حومه پایتخت که در کنترل شورشیان بود را باز پس بگیرند.

بازپس‌گیری غوطه شرقی همراه شد با گزارش‌ها در مورد حملات شیمیایی به شهر دوما، که مخالفان و کشورهای غربی نیروهای اسد را عامل آن می‌دانند. دولت مرکزی سوریه این اتهام را رد کرده‌است. آمریکا، بریتانیا و فرانسه در واکنش به «حملات شیمیایی» دست به حملاتی به شماری از مراکز و تاسیسات مربوط به «جنگ‌افزارهای شیمیایی» دولت مرکزی سوریه زدند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید هزاران تن از مردم سوریه در مناطقی که از کنترل مخالفان خارج شده، ترجیح داده‌اند برای زندگی به شمال آن کشور و شهرها و روستاهای تحت کنترل شورشیان بروند، و نه این‌که بار دیگر زیر سلطه دولت قرار گیرند.

همزمان با این تحولات رسانه‌های دولتی و سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گویند در جریان حملات هوایی به یکی از واپسین مناطق تحت کنترل گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در شهر شدادی، در منطقه حسکه، «دست‌کم ۲۳ غیرنظامی» کشته شده‌اند. اما دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید مشخص نیست حملات هوایی توسط ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شده و یا ارتش عراق.

حملات هوایی در منطقه‌ای انجام شده که «نیروهای دمکراتیک»، شورشیان مورد حمایت آمریکا، در حال نبرد علیه گروه داعش هستند.

ائتلاف به رهبری آمریکا در ایمیلی به اسوشیتدپرس گفته بنا بر گزارش‌های اولیه، نیروهای ائتلاف در بازه زمانی و منطقه‌ای که گزارش تلفات غیرنظامی از آن منتشر شده، هیچ عملیات هوایی انجام نداده‌اند.

بنا بر گزارش‌های سی‌ان‌ان، اسوشیتدپرس|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG