لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

کره جنوبی می‌گوید کره شمالی چند موشک کروز از سواحل شرقی خود شلیک کرده است


حکومت کره شمالی معمولا همزمان با برگزاری مانورهای مشترک کره جنوبی و آمریکا، موشک‌هایی به سوی آب‌های منطقه شلیک می‌کند
حکومت کره شمالی معمولا همزمان با برگزاری مانورهای مشترک کره جنوبی و آمریکا، موشک‌هایی به سوی آب‌های منطقه شلیک می‌کند

ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه دوم فروردین اعلام کرد که همزمان با رزمایش مشترک این کشور و آمریکا در آب‌های منطقه، کره شمالی چند موشک کروز از سواحل شرقی خود شلیک کرده است.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی گفت این موشک‌ها حدود ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح به وقت محلی از نقطه‌ای در جنوب استان هامگیونگ واقع در سواحل شرقی کره شمالی شلیک شده‌اند.

تعداد موشک‌های شلیک شده و نوع آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

کره شمالی سه روز پیش نیز یک موشک بالستیک با برد کوتاه از سواحل شرقی این کشور به سوی دریا شلیک کرد.

حکومت کره شمالی همواره به مانورهای مشترک کره جنوبی و آمریکا اعتراض کرده و آن را تمرین نظامی برای حمله به آن کشور توصیف می‌کند. به همین دلیل معمولا همزمان با برگزاری این رزمایش‌ها، موشک‌هایی به سوی آب‌های منطقه شلیک می‌کند.

کره جنوبی و آمریکا ادعای پیونگ یانگ را رد کرده و می‌گویند این رزمایش‌های مشترک صرفا دفاعی هستند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی افزود که ارتش این کشور در حالت آماده باش است و نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی مشخصات موشک‌هایی هستند که روز چهارشنبه شلیک شده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی گزارش داد که احتمالا موشک‌های شلیک شده از نوع موشک‌های کروز استراتژیک کره شمالی بوده‌‌اند.

عبارت «استراتژیک» معمولا برای موشک‌هایی به‌کار برده می‌شود که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند. آخرین مورد شناسایی شده از شلیک آزمايشی موشک‌های «استراتژیک» روز ۱۲ مارس روی داد که پیونگ یانگ اعلام کرد دو فروند از این موشک‌ها را از یک زیردریایی در آب‌های بین این کشور و ژاپن شلیک کرده است.

رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا با عنوان «سپر آزادی ۲۳» که در مجموع یازده روز طول می‌کشد روز پنجشنبه پایان خواهد یافت.

در یک رویداد دیگر، روز چهارشنبه یک شناور تهاجمی آبی خاکی نیروی دریایی آمریکا به نام «یو اس اس مکین» برای مشارکت در اولین رزمایش مشترک آبی- خاکی در پنج سال گذشته در کره جنوبی پهلو گرفت.

همزمان، رئیس‌جمهور کره جنوبی از فرماندهی واحدهای سایبری نیروهای مسلح این کشور دیدار کرد و خواستار انجام عملیات‌های فعالانه‌تر برای مقابله با تهدیدهای سایبری شد.

کره شمالی در هفته‌های اخیر آزمایش‌های تسلیحاتی خود را افزایش داده است که دو مورد برجسته آن شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما حدود یک هفته پیش و برگزاری رزمایشی در روز شنبه بود که آن را یک ضد حمله هسته‌ای تمرینی برای مقابله با تهاجم آمریکا و کره جنوبی توصیف کرد.

همزمان تبلیغات و سخنرانی‌های تند مقامات کره شمالی علیه آمریکا و کره جنوبی تشدید شده است. خبرگزاری دولتی کره شمالی روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور گفت اعمال فشار به پیونگ یانگ برای رها کردن تسلیحات هسته‌ای مصداق اعلان جنگ به این کشور است.

سخنان این مقام کره شمالی واکنشی به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل است که روز دوشنبه گفت: «زمان آن فرارسیده که کره شمالی تمامی تسلیحات غیرقانونی تخریب و کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک خود را به‌طور کامل، قابل تایید و بازگشت‌ناپذیر کنار بگذارد».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG