لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

کره شمالی «دو موشک دیگر» آزمایش کرد؛ واکنش آمریکا


این چهارمین آزمایش تسلیحاتی کره شمالی طی دو هفته اخیر است.
این چهارمین آزمایش تسلیحاتی کره شمالی طی دو هفته اخیر است.

ارتش کره جنوبی و یک مقام آمریکایی می‌گویند، کره شمالی بامداد روز سه شنبه ۱۵ مرداد آزمایش تسلیحاتی تازه‌ای انجام داده است.

این مقام آمریکایی تصریح کرده است، کره شمالی بامداد سه‌شنبه به وقت محلی دو پرتابه نامشخص به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است که مشابه موشک‌های کوتاه برد اخیر هستند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی هم می‌گوید این پرتابه‌ها از مناطقی در نزدیکی استان هوانگای جنوبی شلیک شده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریكا در بیانیه ای به «ای بی سی نیوز» گفته است: ما همچنان اوضاع را زیر نظر داریم و از نزدیک با همپیمانان خود کره جنوبی و ژاپن مشورت می‌كنیم.

تازه ترین آزمایش کره شمالی در حالی صورت می گیرد که مارک اسپر ، وزیر دفاع آمریكا برای دیدار با همتایان ژاپنی و کره جنوبی این هفته به منطقه سفر کرده است و همزمان آمریكا و کره جنوبی مانور نظامی مشترک را در شبه جزیره کره آغاز كرده اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی برگزاری رزمایش نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا را «نقض آشکار» توافقات بین واشینگتن و پیونگ یانگ خوانده است.

وزارت دفاع کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرده بود این رزمایش که بیشتر مربوط به بخش فنی و رایانه‌ای است و آزمایشی برای سئول خواهد بود تا توانایی کنترل عملیاتی نیروهایش را بسنجد.

بنا بر پیمان امنیتی میان کره جنوبی و آمریکا، در صورت بروز جنگ، فرماندهی نیروهای کره جنوبی بر عهده یک ژنرال آمریکایی خواهد بود و سئول مدت‌هاست که در پی تغییر این وضعیت است.

این چهارمین آزمایش تسلیحاتی کره شمالی طی دو هفته اخیر است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته کوشید سومین آزمایش موشکی کره شمالی را کم اهمیت جلوه دهد و گفت، اینها موشک‌های کوتاه برد و استاندارد بودند و تاثیری بر تصمیم وی برای مذاکره با پیونگ یانگ نخواهند داشت.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: سلاح‌هایی که آزمایش شدند «موشک‌های کوتاه برد بودند. ما هرگز بر سر آنها توافق نداشته‌ایم. برای من (اینها) مساله‌ای نیستند. باید ببینم چه پیش خواهد آمد. اما اینها موشک‌های کوتاه بردند و خیلی استاندارد هستند.»

قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد کره شمالی که اجرای آن‌ها همچنان ادامه دارد، آزمایش موشک‌های بالیستیک توسط آن کشور را ممنوع کرده‌است.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سال پیش در دیداری در سنگاپور بر سر حرکت در مسیری غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند. دیدار دوم آنها در هانوی، پایتخت ویتنام، اما بدون دستیابی به سند و توافقی مکتوب پایان یافت.

با استفاده از ای بی سی نیوز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG