لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

کره شمالی: دلیل چندانی برای ادامه تماس ترامپ و کیم وجود ندارد


دیدار رهبران ایالات متحده و کره شمالی در ویتنام
دیدار رهبران ایالات متحده و کره شمالی در ویتنام

رسانه دولتی کره شمالی روز جمعه ۲۳ خرداد سخنان وزیر خارجه این کشور را منتشر کرد که گفته است «با توجه به تداوم سیاست‌های خصمانه واشنگتن» دلیل چندانی برای حفظ مناسبات شخصی بین رهبران دو کشور وجود ندارد.

سخنان وزیر خارجه کره شمالی همزمان با دومین سالگرد اولین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پخش شد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی به نقل از وزیر خارجه این کشور گفت: «سیاست‌های دولت آمریکا ثابت می‌کند که واشنگتن کماکان یک تهدید طولانی مدت برای حکومت و مردم کره شمالی است و این کشور برای مقابله با این تهدید توان نظامی خود را تقویت خواهد کرد.»

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سال ۲۰۱۷ درگیر یک جنگ لفظی شدید بودند و دولت آمریکا در واکنش به گسترش برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی تلاش می‌کرد تحریم‌های بین المللی علیه آن کشور را تشدید کند.

اما در سال ۲۰۱۸ ناگهان مناسبات دو طرف بهبود یافت و دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در رخدادی تاریخی در سنگاپور دیدار کردند، دیداری که فوریه ۲۰۱۹ در ویتنام تکرار شد ولی به نتیجه‌ای نرسید. دولت آمریکا بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی تاکید می‌کند و در مقابل کره شمالی خواهان لغو تحریم‌هاست.

وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه خود افزوده پس از اجلاس رهبران «مناسبات خصمانه دو کشور تغییری نکرده ولی وضعیت در شبه جزیره کره وخیم‌تر شده است.»

او افزود رییس جمهورآمریکا به جای فراهم کردن زمینه توافق بین دو کشور سعی کرده از ملاقات با رهبر کره شمالی بهره‌برداری سیاسی کند.

وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید تاکنون به سخنان وزیر خارجه کره شمالی واکنش نشان نداده اند. اما روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کره جنوبی گفت واشنگتن هنوز به مذاکره با پیونگ یانگ متعهد است و برای رسیدن به یک توافق متعادل حاضر است روش‌های منعطفی در پيش بگيرد.

یکی از دیپلمات‌های سابق آمریکایی در امور خاور دور معتقد است که کره شمالی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فشار بر واشنگتن را افزایش خواهد داد.

او افزود با توجه به اينکه دونالد ترامپ در حل بحران کره شمالی پيروزی اعلام کرده پیونگ یانگ می‌تواند از ایجاد فضای تنش به عنوان یک ابزار فشار استفاده کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و وبسایت هیل؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG