لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

«سرقت‌های ۲ میلیارد دلاری» کره شمالی برای پیشبرد برنامه موشکی


کیم جونگ او، رهبر کره شمالی، در حال تماشای یکی از آزمایش‌های موشکی
کیم جونگ او، رهبر کره شمالی، در حال تماشای یکی از آزمایش‌های موشکی

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای محرمانه از گزارش سازمان ملل دست یافته‌است که نشان می‌دهد کره شمالی با حملات «فزاینده و پیچیده» سایبری و سرقت حدود دو میلیارد دلار از بانک‌های بین‌المللی و بازارهای مبادله «رمزارز» (ارز مجازی) برنامه توسعه موشکی و هسته‌ای خود را پیش برده‌است.

کارشناسان کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل با تهیه این گزارش بر اساس یافته‌هایشان طی شش ماه گذشته می‌گویند پیونگ‌یانگ اگرچه آزمایش هسته‌ای جدیدی یا موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما انجام نداده، اما برنامه هسته‌ای و موشکی خود را توسعه داده‌است.

رویترز می‌نویسد گزارش یادشده هفته گذشته به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده‌است.

این گزارش می‌افزاید کره شمالی با حملات سایبری پیچیده دو میلیارد دلار از بانک‌ها و بازارهای مبادله رمزارز دزدی کرده و از طریق فضای مجازی نیز برای پول‌شویی این وجوه استفاده کرده‌است تا برنامه هسته‌ای و موشکی خود را تأمین مالی کند.

گزارش کارشناسان سازمان ملل حاکی است که هکرهای کره شمالی که عمدتاً تحت نظارات «آژانس اطلاعات نظامی» این کشور فعالیت می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید کارشناسان سازمان ملل حداقل ۳۵ حمله اینترنتی هکرهای کره‌شمالی به مؤسسات مالی و مبادله رمزارز در ۱۷ کشور را بررسی می‌کنند.

شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ به این سو، تحریم‌هایی را برای محدود کردن منابع مالی کره شمالی برای توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای وضع کرده‌است.

این تحریم‌ها صادرات زغال‌سنگ، آهن، سرب، منسوجات و مواد غذایی دریایی از کره شمالی، همچنین صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به این کشور را تحریم کرده‌است. تحریم‌های بین‌المللی تنها اجازه می‌دهد کره شمالی سالانه نیم میلیون بشکه نفت و فرآورده نفتی وارد کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون سه دور دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشته که آخرین آنها در ماه ژوئن انجام شد.

دو کشور موافقت کرده‌اند مذاکرات پیرامون خلع سلاح کره شمالی را ادامه دهند، اما کره شمالی اخیراً دو بار آزمایش‌های موشک کوتاه‌برد انجام داده‌است که برخلاف تحریم‌های بین‌المللی و خواسته آمریکا است.

گزارش سازمان ملل می‌گوید این آزمایش‌ها که در ماه‌های مه و ژوئیه انجام شده، توانایی‌های موشکی بالیستیک پیونگ‌یانگ را بهبود بخشیده‌است و راه‌های دیپلماتیک منجر به بهبود بحران موشکی و هسته‌ای کره شمالی نشده‌است و این کشور کماکان با انواع راه‌های غیرقانونی مانند انتقال بار یک کشتی به کشتی‌های دیگر در میانه مسیر دریایی یا خرید تجهیزات مربوط به جنگ‌افزار کشتار جمعی تحریم‌ها را نقض کرده و همچنین واردات کالاهای لوکس را ادامه می‌دهد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته‌است که این کشور از تمامی جامعه جهانی می‌خواهد همه تدابیر لازم برای مقابله با حملات اینترنتی کره شمالی به نهادهای مالی را به کار گیرند. چین نزدیک‌ترین کشور به کره شمالی و بزرگترین شریک تجاری این کشور است.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک چین، این کشور طی شش ماه ابتدایی سال ۱ میلیارد و ۱۴۴ هزار دلار کالا به کره شمالی صادر کرده که نسبت به دور مشابه پارسال ۱۵٫۵ درصد افزایش یافته و بیش از ۱۰۸ میلیون دلار نیز واردات از این کشور داشته‌است که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۳ درصد رشده داشته‌است.

روسیه نیز با اختلاف بسیار بزرگی، از شرکای تجاری کره شمالی است، اما تجارت دوجانبه آنها بر اساس آمارهای رسمی گمرکی روسیه، طی پارسال ۵۶ درصد کاهش یافته و به ۳۴ میلیون دلار رسیده‌است. هنوز گمرک روسیه جزئیات آمارهای نیمه اول ۲۰۱۹ را منتشر نکرده‌است.

گزارش قبلی شورای امنیت که در ماه مارس منتشر شده بود نیز می‌گوید کره شمالی با انواع راه‌ها تحریم‌ها را دور می‌زند.

منابع: رویترز، گمرک چین و روسیه، فوربز، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG