لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

حضور رهبر کره شمالی در يک آزمايش تسليحاتی؛ یک زندانی آمریکایی آزاد شد


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی

به گزارش رسانه های دولتی کره شمالی کیم جونگ اون رهبر آن کشور پس از حدود یک سال از مرکز تولید یک موشک جدید و آزمايش آن بازدید کرد و همزمان دولت آن کشور یک زندانی آمریکایی را آزاد کرد. در شرایطی که مذاکرات آمریکا و کره شمالی وارد مرحله حساسی شده این دو اقدام پیام های متناقضی تلقی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز بازدید رهبر کره شمالی از مرکز تولید یک «سلاح تاکتیکی پیشرفته» در شرایطی که به نظر می رسد مذاکرات دو طرف متوقف شده می تواند مناسبات با واشنگتن را تیره کند.

کیم جونگ اون گفته است:«نتایج امروز ثابت می کند که سیاست های حزب برای تمرکز بر صنایع و فناوری های دفاعی درست بوده و نشانه دیگری از افزایش سریع قابلیت های دفاعی ما در کل منطقه و تغییری اساسی در قدرت و قابلیت های رزمی نیروهای مسلح ماست.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام گفت:«ما اطمینان داریم که تعهد دو جانبه پرزیدنت ترامپ و کیم جونگ اون عملی خواهد شد.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به دیدار بی سابقه رهبران دو کشور در ماه ژوئن در سنگاپور است که دو طرف در مورد غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره و بنای مناسبات جدید توافق کردند.

اما در این توافق جزییات اقدامات کره شمالی برای توقف فعالیت های هسته ای و موشکی آن کشور مشخص نشد و مذاکرات دو طرف تاکنون پیشرفتی نکرده است.

روز جمعه در عین حال دولت کره شمالی اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی را که از ماه اکتبر به دلیل «ورود غیرقانونی» به آن کشور در بازداشت است آزاد خواهد کرد. این تصمیم را می توان یک اقدام آشتی جویانه تلقی کرد چون درگذشته دولت کره شمالی شهروندان آمریکایی را مدت طولانی تر در زندان نگاه می‌داشت.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت آزمایش این سلاح موشکی جدید موفقیت آمیز بوده و می تواند از آن کشور همچون یک «دیوار فولادین» محافظت کند. این خبرگزاری افزود کیم جونگ اون «شاهد نمایش قدرت این سلاح تاکتیکی بود.»

تنها عکسی که رسانه های دولتی منتشر کرده اند کیم جونگ اون را در میان تعدادی از مقامات نظامی که در یک ساحل ایستاده اند نشان می دهد و اثری از تسلیحات در این تصویر دیده نمی شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان تسلیحاتی می گوید یکی از مقامات نظامی که در این تصویر دیده می شود فرمانده واحدهای توپخانه و موشکی ارتش کره شمالی است.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد فعلا در مورد این آزمایش تسلیحاتی اظهار نظر نخواهد کرد ولی آنرا بررسی می کند.

چوی کانگ یک کارشناس سیاسی در سئول می گوید به احتمال زیاد هدف اصلی اطلاعیه روز جمعه کره شمالی جلب اطمینان نیروهای مسلح آن کشور است و نه تخریب مذاکرات دیپلماتیک.

او می افزاید:«حکومت کره شمالی می کوشد نارضایتی ها و نگرانی ها در صفوف نیروهای مسلح را از بین ببرد و به سربازان آن کشور نشان دهد که به یک قدرت نظامی پیشرفته و نیرومند تبدیل می شود.»

یانگ اوک کارشناس امور دفاعی در سئول نیز معتقد است انجام این آزمایش تسلیحاتی ممکن است واکنشی به مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی باشد که به گفته کره شمالی اقداماتی خصمانه و ناقض توافق های اخیر هستند.

کیم جونگ اون گفت پدرش در دوران حیات خود به طراحی و تولید این سلاح جدید توجه فراوانی نشان می داد و شخصا آن را هدایت می کرد.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG