لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

کره شمالی «در تلاش برای ساخت موشک‌های تازه‌ای است»


تصویر رهبر کره شمالی بر صفحه تلویزیونی در ژاپن
تصویر رهبر کره شمالی بر صفحه تلویزیونی در ژاپن

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست و خبرگزاری رویترز می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای حاکی از فعالیت‌های تازه کره شمالی در تاسیسات ساخت موشک‌های قاره‌پیما است. آمریکا هنوز به طور رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است.

بنا بر این گزارش‌ها ماهواره‌های جاسوسی آمریکا فعالیت‌های تازه‌ای را، در یکی از تاسیسات کره شمالی که محل ساخت نخستین موشک بالیستیک قاره‌پیما با قابلیت رسیدن به آمریکا بود، رصد کرده‌اند.

این تاسیسات در سنوم‌دوُنگ قرار دارد که یک پژوهشگاه موشکی‌ست. بنا بر گزارش‌ها تصاویر ماهواره‌ای و مادون قرمز ورود و خروج خودروهایی به این تاسیسات را ثبت کرده‌اند، اما مشخص نیست اقدامات احتمالی در این زمینه تا چه اندازه‌ای پیش رفته است.

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارش خود گفته بود به‌نظر می‌رسد کره شمالی در حال تولید یک یا دو موشک قاره‌پیما با سوخت مایع است.

یک مقام طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار داشته یکی از تصاویر خودرویی را نشان می‌دهد، شبیه همانی که کره شمالی برای حمل موشک‌های قاره‌پیما استفاده کرده بود. واشینگتن‌پست نیز اظهارات مشابهی را منتشر کرده‌است. هرچند هر دو رسانه تاکید کرده‌اند این تریلی مستور بود و به همین دلیل مشخص نیست حامل چه چیزی بوده‌است.

گزارش‌ها در برگیرنده اظهارات مقام یا مقام‌های دولتی آشنا با مسئله در ایالات متحده است. هنوز هیچ مقام رسمی در آمریکا یا کره شمالی به این گزارش‌ها واکنش نشان داده‌است.

مقام‌های کره جنوبی نیز هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور نیز گزارشی در این مورد منتشر نکرده‌اند. یک مقام ارشد سئول به رویترز گفته سازمان‌های اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا بر اقدامات مختلف کره شمالی از نزدیک نظارت می‌کنند، اما او از بیان جزئیات دیگر خودداری کرده‌است.

رهبران آمریکا و کره شمالی در خرداد ماه دیداری تاریخی داشتند و بر سر حرکت به سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند. از آن پس گزارش‌هایی گاه متناقض در مورد اقدامات پیونگ‌یانگ منتشر می‌شود؛ از یک سو گزارش‌هایی در مورد همکاری کره شمالی در جهت خلع سلاح و از سوی دیگر تلاش‌های حکومت آن برای پنهان‌کاری یا تولید جنگ‌افزارهای تازه.

وزیر خارجه ایالات متحده قرار است در هفته میلادی جاری، برای انجام گفت‌وگوهایی در پیوند با سیاست‌های واشینگتن در شرق آسیا راهی سنگاپور شود. به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، مایک پومپئو در نشست سنگاپور با همتایان آسیایی خود دیدار و در مورد «غیر اتمی شدن کامل و قابل راستی آزمایی کره شمالی» و مسائل دیگر گفت‌وگو خواهد کرد.

با استفاده از رویترز، واشینگتن‌پست، هرالد کره|ت.ت
XS
SM
MD
LG