لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

کره شمالی: به مذاکره با آمریکا فقط برای تبلیغات ترامپ علاقه ای نداریم


دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین بار در یک اجلاس تاریخی در ماه ژوئن سال گذشته در سنگاپور دیدار کردند
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین بار در یک اجلاس تاریخی در ماه ژوئن سال گذشته در سنگاپور دیدار کردند

کره شمالی روز دوشنبه ۲۷ آبان گفت به ادامه مذاکره با آمریکا که دونالد ترامپ فقط از تبلیغ در مورد آن بهره برداری می کند هیچ علاقه ای ندارد. این کشور افزود اگر آمریکا واقعا به دنبال گفت‌وگو است سیاست های خصمانه علیه کره شمالی باید پایان یابد.

این اظهار نظر کیم کیه‌کوان، معاون سابق وزارت خارجه کره شمالی پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ روز یکشنبه در پیامی در شبکه توئیتر از رهبر کره شمالی خواست «سریع اقدام کند» و به برگزاری یک نشست دیگر اشاره کرد.

به گزارش رویترز کیم کیه‌کوان در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر شد گفت، توئیت روز یکشنبه آقای ترامپ که در آن به یک دیدار دیگر اشاره شده است را دیده ولی افزود با وجود برگزاری سه نشست بین رهبران دو کشور بهبود چندانی صورت نگرفته است.

معاون سابق وزارت خارجه کره شمالی در بخشی از این بیانیه گفت:«ما به این مذاکرات که برای ما دستاوردی ندارد علاقه ای نداریم. از آنجایی‌که برای ما سودی نداشته دیگر حاضر نیستیم به رییس جمهور آمریکا هدیه ای بدهیم که از آن برای تبلیغ در مورد موفقیت های دولت خود استفاده کند.»

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین بار در یک اجلاس تاریخی در ماه ژوئن سال گذشته در سنگاپور دیدار کردند. دولت آمریکا امیدوار بود در برابر لغو تحریم های بین المللی کره شمالی را به برچیدن برنامه های هسته ای آن کشور قانع کند.

پس ازبی نتیجه ماندن اجلاس دوم رهبران دو کشور که فوریه امسال در ویتنام برگزار شد هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته هر چند دو طرف در اجلاس سوم که ژوئن امسال برگزار شد در مورد از سرگیری مذاکرات توافق کردند.

در آوریل امسال رهبر کره شمالی یک مهلت یک ساله برای نشان دادن انعطاف بیشتر از سوی آمریکا تعیین کرد. این تصمیم نگرانی ها در مورد از سرگیری آزمایش های هسته ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی که از سال ۲۰۱۷ متوقف شده است را افزایش داد.

خبرگزاری رویترز می افزاید کیم کیه‌کوان بدون اشاره به جزییات گفت اگر آمریکا واقعا خواهان مذاکره است باید سیاست های خصمانه را پایان دهد.

دونالد ترامپ در توئیت روز یکشنبه از رهبر کره شمالی خواست «هر چه سریع تر به توافق برسیم» و پیام خود را با جمله «به امید دیدار در آینده نزدیک» تمام کرد.

این پیام ساعاتی پس از آن منتشر شد که آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند با هدف تقویت روند متوقف شده مذاکرات صلح مانور نظامی مشترک خود را به تاخیر خواهند انداخت.

حکومت کره شمالی این مانورها را اقدامی خصمانه علیه امنیت آن کشور و آمادگی برای اشغال خاک آن کشور می داند.

کره شمالی روز یکشنبه نیز اعلام کرد قطعنامه جدید سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در آن کشور نیز مانعی برای از سرگیری مذاکرات با آمریکاست.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود در واکنش به موضع گیری اخیر مقامات کره شمالی گفت:«واشنگتن در را به روی پیونگ یانگ بازگذاشته است.»

او افزود:«رفتار آنها تاکنون سازنده نبوده است. امیدواریم که آنها درک کنند که این برای آنها یک فرصت تاریخی است.»

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه در مورد کره شمالی با وزیر دفاع چین در بانکوک گفتگو کرد و از دولت چین خواست کره شمالی را به بازگشت به مذاکرات «با رویکردی برای حل معضلات» تشویق کند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG