لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

نروژ ۱۵ دیپلمات روسیه را به ظن جاسوسی اخراج کرد


نمایی از سفارت روسیه در اسلو، پایتخت نروژ
نمایی از سفارت روسیه در اسلو، پایتخت نروژ

دولت نروژ روز پنجشنبه ۲۴ فروردین اعلام کرد که ۱۵ دیپلمات روسیه را به ظن جاسوسی از این کشور اخراج می‌کند.

آنیکن هوتفلت وزیر خارجه نروژ گفت: «این تصمیم اقدام مهمی برای مقابله و کاهش ابعاد جاسوسی روسیه در نروژ و حفاظت از امنیت ملی کشور است».

او افزود: «این پانزده نفر افراد نامطلوب اعلام شده‌اند و به سرعت باید خاک نروژ را ترک کنند. ما به ماموران امنیتی که قصد ورود به نروژ را دارند روادید نمی‌دهیم».

وزیر خارجه نروژ حاضر نشد به این سئوال پاسخ دهد که آیا این اقدام در واکنش به رویداد مشخصی صورت می‌گیرد و خبرنگاران را برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه به اداره امنیت داخلی نروژ ارجاع داد.

دولت نروژ می‌گوید فعالیت دیپلمات‌های اخراج شده «با موقعیت دیپلمات‌های خارجی انطباق نداشته است».

خانم هوتفلت افزود: «ما نه در مورد دیپلمات‌های معمولی، بلکه ماموران امنیتی صحبت می‌کنیم که در پوشش دیپلمات کار می‌کردند. فعالیت‌های آن‌ها برای منافع نروژ خطرناک است».

روزنامه نروژی «وی‌گی» تصمیم روز پنجشنبه را بزرگترین مورد از اخراج دیپلمات‌های روس از نروژ توصیف کرد.

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش دادند که مسکو مقابله به مثل خواهد کرد.

سخنگوی سفارت روسیه در نروژ نيز این اقدام را یک «گام به شدت غیردوستانه دیگر» توصیف کرد.

خانم هوتفلت در واکنش به اظهار نظرهای مسکو افزود: «روسیه هیچ دلیلی برای واکنش ندارد. هیچ‌یک از دیپلمات‌های ما در روسیه ماموران امنیتی مخفی نیستند».

او خاطرنشان کرد که روسیه یک همسایه غیرقابل پیش‌بینی است و پارسال بسیاری از کشورهای اروپایی صدها مامور امنیتی و جاسوس روسیه را که تحت پوشش دیپلمات فعالیت می‌کردند، اخراج کردند.

وزیر خارجه نروژ افزود: «فارغ از این مسائل، نروژ خواستار روابط دیپلماتیک عادی با روسیه است و از حضور دیپلمات‌های روسیه استقبال می‌کند. ما افرادی را که در حقیقت ماموران امنیتی هستند ولی ادعا می‌کنند که دیپلمات هستند نمی‌خواهیم. ما نمی‌توانیم این را بپذیریم».

نروژ عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است و در قطب شمال حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

روزنامه نروژی «وی‌گی» در گزارش خود یادآوری کرد روسیه در نروژ حدود ۴۰ دیپلمات دارد که در سفارت آن کشور در شهر اسلو و کنسولگری شهرهای کیرکنس و بارنتسبورگ مستقر هستند. این رقم شامل ۱۵ نفری است که اخراج شده‌اند.

بارنتسبورگ واقع در مجمع‌الجزایر دور افتاده سوالبار در قطب شمال یک شهر معدنی روسیه است که حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

براساس توافق سال ۱۹۲۰، این مجمع‌الجزایر که حدود ۸۰۰ کیلومتر با سواحل شمال نروژ فاصله دارد بخشی از خاک این کشور محسوب می‌شود ولی سایر کشورهای امضاءکننده این توافق حق دارند از منابع طبیعی آن بهره‌برداری کنند.

دولت نروژ حدود یک سال پیش نیز سه دیپلمات روس را مامور امنیتی معرفی و از خاک خود اخراج کرد.

یک مرد نیز که به گفته پلیس امنیتی نروژ با نام و مدارک شناسایی جعلی برای یکی از نهادهای امنیتی روسیه کار می‌کرد در همان زمان بازداشت شد و در انتظار محاکمه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG