لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

پلیس نروژ دیپلمات سابق ایران را به تلاش برای ترور ناشر کتاب سلمان رشدی متهم کرد


سفارت ایران در اسلو پایتخت نروژ (عکس از آرشیو)
سفارت ایران در اسلو پایتخت نروژ (عکس از آرشیو)

پلیس نروژ یک دیپلمات ارشدِ سابقِ جمهوری اسلامی در سفارت این کشور در اسلو و یک شهروند لبنان را به تلاش برای ترور نافرجام ویلیام نیگارد، ناشر نروژی، در سال ۱۹۹۳ متهم کرده است.

ویلیام نیگارد رئیس موسسه انتشارات «آشونگ» در سال ۱۹۸۸، ترجمه نروژی کتاب آیات شیطانی، نوشته سلمان رشدی را منتشر کرد. سال ۱۹۹۳ او در مقابل خانه‌اش با شلیک سه گلوله مورد سوءقصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.

روز جمعه، تلویزیون سراسری نروژ (NRK) خبر داد پلیس یک دیپلمات ارشد و سابق جمهوری اسلامی در اسلو را به مشارکت در سوءقصد به ویلیام نیگارد متهم کرده است.

بر اساس خبر منتشر شده در شبکه‌ اجتماعی توییتر، این دیپلمات محمد نیکخواه، دبیر اول سفارت ایران در سال ۱۹۹۳ بوده است.

پرونده ترور از سال ۲۰۰۸ و پس از پخش مستند تلویزیونی «رد خون از داگالیوین» که بررسی اتفاقات این ماجرا پرداخته بود، دوباره روی میز پلیس نروژ قرار گرفت.

در این مستند به وجود سرنخ‌هایی درباره این حمله تروریستی اشاره شده و پلیس و مقام‌های نروژی متهم شدند که به خاطر حساسیت‌های بین‌المللی این پرونده مهم را که نمادی از حمله به آزادی بیان بود به حاشیه راندند.

سفارت ایران هنوز به این اتهام واکنش نشان نداده اما زمان وقوع سوءقصد، ایران اعلام کرد که دیپلمات مزبور سه روز قبل از حادثه، اسلو را ترک کرده است.

روح‌الله خمینی، در سال ۱۹۸۹ حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد و این فتوا تا به امروز بر قوّت خود باقی است. علی خامنه‌ای نیز در سال ۱۳۸۳ خورشیدی، فتوای آیت‌الله خمینی را غیرقابل تغییر خواند.

دیپلمات‌ها و مقام‌های سابق دولت ایران در سال‌های اخیر در اتحادیه اروپا با اتهام‌هایی در حوزه تروریسم و جنایت و نقض حقوق بشر مواجه شده‌اند.

در مشهورترین پرونده، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی فعال در سفارت ایران در بلژیک، تیرماه سال ۹۷ به اتهام توطئه تروریستی در خاک فرانسه علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، از طریق تحویل بسته مواد انفجاری به یک زوج ایرانی ساکن آلمان، بازداشت شد و پس از یک روند قضایی طولانی به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

در این پرونده، سعید هاشمی مقدم معاون وزیر اطلاعات ایران، نیز متهم است دستور بمب‌گذاری در تجمع مخالفان ایران در حومه پاریس را صادر کرده بود.

اتحادیه اروپا سال ۹۷، بخش‌هایی از وزارت اطلاعات ایران را به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» تحریم کرد.

از سوی دیگر، حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج نیز روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم شد و بلافاصله دستگیر شد و دادگاهی برای محاکمه او تشکیل شده است.

او متهم است در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند.

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا آوریل سال آینده در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز اول شهریور محاکمه آقای نوری را «یک طراحی توسط گروهک منافقین» خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».

XS
SM
MD
LG