لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

«گوژپشت نتردام» در صدر کتاب‌های پرفروش پس از آتش‌سوزی اخیر


بسیاری از منتقدان معتقدند که کلیسای نتردام شخصیت اصلی اثر ویکتور هوگو است.
بسیاری از منتقدان معتقدند که کلیسای نتردام شخصیت اصلی اثر ویکتور هوگو است.

فردای وقوع آتش‌سوزی در کلیسای جامع نتردام کتاب ویکتور هوگو با عنوان «گوژپشت نتردام» به صدر کتاب‌های پرفروش آمازون صعود کرد.

نسخه فرانسوی این کتاب که عنوان آن «نتردام پاریس» است روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین در فرانسه به پرفروش‌ترین کتاب بدل شد و ميزان فروش نسخه انگلیسی آن نیز در بخش رمان‌های تاریخی در صدر قرار گرفت.

همچنین کارتون الهام گرفته از این کتاب که محصول کمپانی دیزنی است، به فهرست ده فیلم پر فروش صعود کرد.

ویکتور هوگو در یکی از جستارهای کتاب خود از بی‌توجهی به کلیسای نتردام که از قرون وسطی به جا مانده شکوه می‌کند
ویکتور هوگو در یکی از جستارهای کتاب خود از بی‌توجهی به کلیسای نتردام که از قرون وسطی به جا مانده شکوه می‌کند

وقتی ویکتور هوگو نگارش این کتاب یازده جلدی را در سال ۱۸۲۹ شروع کرد کلیسای جامع نتردام که آن را «بنایی باشکوه و اعجاب‌آور» توصیف می‌کرد به خاطر بی‌توجهی در حال تخریب بود.

ولی داستان تاریخی او که ماجرای دلباختگی سه نفر- کاپیتان فوبوس، اسقف اعظم کلود فرولو و کازیمودو (گوژپشت یک چشم)- به اسمرالدا، دختر کولی است، در بازسازی این بنای تاریخی نقش مهمی داشت.

یکی از جستارهای فصل چهارم جلد دهم کتاب در شبکه‌های اجتماعی در توصیف آتش‌سوزی غروب دوشنبه به کرات نقل شد.

ویکتور هوگو در این بخش از کتاب می‌نویسد: «تمام نگاه‌ها به بالای کلیسا خیره شد» و این توصیف دقیقی از لحظاتی بود که میلیون‌ها نفر از مردم در کرانه رود سن و یا بر صفحه تلویزیون‌ها آتش‌سوزی این بنای تاريخی و مشهور را در روز دوشنبه تماشا کردند.

مردم فرانسه معمولا هنگام وقوع فجایع به ادبیات روی می‌آوردند.

پس از حملات تروریستی نوامبر ۲۰۱۵ در شهر پاریس نیز فروش کتاب خاطرات ارنست همینگوی در مورد پاریس که به دهه بیست میلادی باز می‌گردد، فروش بالایی داشت.

داستان گوژپشت نتردام در سال ۱۴۸۲ و دوران لوئی یازدهم اتفاق می‌افتد ولی بخش زیادی از این کتاب وصف معماری کلیسای جامع نتردام است. بسیاری از منتقدان معتقدند که در حقیقت این کلیسا شخصیت اصلی اثر ویکتور هوگو است.

ویکتور هوگو در یکی از جستارهای این کتاب از بی‌توجهی به این اثر تاریخی که از قرون وسطی به جا مانده است شکوه می‌کند.

هوگو که در عین حال یک فعال سیاسی - اجتماعی سخت‌کوش بود و بسیاری او را پدرخوانده فکری اتحادیه اروپا می‌دانند بالاخره در طول عمرش توانست بازسازی گسترده کلیسای نتردام را به چشم ببیند.

منبع: خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG