لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

افزایش نگرانی از بروز فاجعه هسته‌ای در زاپوریژیا؛ درگیری‌ها در شرق اوکراین تشدید شد


همزمان با انتشار گزارش‌ها از درگیری های شدیدی در اطراف شهر پیسکی در شرق اوکراین، نگرانی‌ها از بروز یک فاجعه هسته‌ای در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپوریژیای اوکراین بالا گرفته است.

نیروگاه زاپوریژیا طی روزهای اخیر بارها هدف بمباران قرار گرفت و متحمل خساراتی شد، اما تصور می‌شود که زیرساخت‌های اصلی آن همچنان از آسیب‌ها مصون مانده باشند. روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند که پشت حملات به این نیروگاه قرار دارند.

روز چهارشنبه خبر رسید که گروه هفت از روسیه خواسته است از نیروگاه خارج شود و شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است به دلیل احتمال خطر یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا یک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

وزیران خارجه گروه هفت روز چهارشنبه ۱۹ مرداد در بیانیه‌ای از روسیه خواستند که کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را فورا به اوکراین بازگرداند.

در بخشی از این بیانیه گفته شده است: «کارکنان اوکراینی نیروگاه باید بتوانند بدون هیچ‌گونه تهدید و یا اعمال فشاری وظایف خود را انجام دهند. کنترل روسیه بر این نیروگاه منطقه را به خطر انداخته است».

آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، نیروهای روسیه را متهم کرد که حملاتی را از مناطق نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا علیه اوکراین انجام می‌دهند، چرا که می‌دانند کی‌یف به‌دلیل احتمال وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی، از پاسخ متقابل به این حملات خودداری می‌کند.

روسیه به ادعاهای یرماک مبنی بر پنهان‌شدن نیروهای نظامی خود در تاسیسات زاپوریژیا پاسخی نداده و رسانه‌ها نوشته‌اند که به طور مستقل نمی‌توانند ادعاهای طرف اوکراینی را تائید کنند.

با این حال مسکو گفته که غیرنظامیان را به طور عمد مورد هدف قرار نمی‌دهد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین گفته اظهارات مقام‌های اوکراینی مبنی بر مین‌گذاری این نیروگاه از سوی نیروهای روسیه، «دروغ» است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در روزهای اخیر خواستار دسترسی بازرسان بین‌المللی به نیروگاه زاپوریژیا شده بود.

وی با ابراز نگرانی شدید در مورد وضعیت این نیروگاه، گفته که «هر گونه حمله به نیروگاه هسته‌ای یک اقدام انتحاری است.

درگیری‌های شدید در شرق

همزمان گزارش‌ها حاکی از درگیری‌های شدیدی در اطراف شهر پیسکی در شرق اوکراین است. با این حال مقام‌های اوکراینی می‌گویند که نیروهای آنها همچنان کنترل این شهر در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر دونتسک را در دست دارند.

الکسی آرستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حرکت نیروهای روس به سمت پیسکی را «بدون موفقیت» توصیف کرده، اما جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، ادعاهای دیگری مطرح می‌کنند.

پس از الحاق اجباری منطقه کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴، مسکو جنبش‌های جدایی‌طلبی را در بخش‌هایی از مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، که مجموعا به نام دونباس شناخته می‌شوند، تحریک کرد.

فرماندار منطقه لوهانسک مورد حمایت کی‌یف، روز چهارشنبه گفته بود که روسیه نیروهای خود را در این منطقه تقویت کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو اروپای آزاد؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG