لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

عراقچی: هنوز مذاکرات درباره برجام در وین به جمع بندی نرسیده است


مذاکرات درباره برجام در وین
مذاکرات درباره برجام در وین

معاون وزیر امور خارجه و رئيس هيئت مذاکره کننده ایران، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین مذاکرات غیر مستقیم در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش را مثبت ارزیابی کرده و گفته است، هنوز این مذاکرات به جمع بندی نرسیده است.

عباس عراقچی در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی وی اظهار داشت: «نشانه‌هایی بروز کرده است که آمریکایی‌ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم‌های کامل هستند.»

رئيس هيئت مذاکره کننده ایران گفت: ولی ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع بندی نرسیده است.

وی اضافه کرده است: «تصور می‌کنم که ما مسیر طولانی‌تری را در پیش داریم؛ اگرچه که حرکت ما حرکت رو به جلوست و فضای مذاکرات فضای سازنده‌ای است.»

دور تازه مذاکرات درباره احیای توافق برجام از روز سه شنبه در وین آغاز شده است و قرار است روز جمعه بار دیگر نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شود.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که انتظارات از مذاکرات هسته‌ای در وین نباید از روند واقعی مذاکرات فراتر برود.

ند پرایس در کنفرانس روزانه خود اضافه کرد: این مذاکرات سازنده و حرفه‌ای توصیف شده و آنچه که در حال دستیابی به آنچه است که برای آن در نظر گرفته شده است. ما هم همینطور آن را توصیف می‌کنیم. با این حال، ما نیز عجله نمی‌کنیم و اجازه ندهیم انتظارات از جایی که هستیم فراتر رود. به هر حال، ما قبلا هم گفته‌ایم که این کار (مذاکرات) دشوار خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال تاکید کرده است که این مذاکرات کاملا «فنی» است.

ایران به دنبال خروج آمریکا از توافق برجام، از تعهدات خود در چارچوب این توافق عدول کرده است و اکنون می گوید تا زمانی که آمریکا به طور کامل تحریم ها را لغو نکند، به اجرای تعهدات خود باز نخواهد گشت.

ادامه مذاکرات در هفته آینده

عباس عراقچی همچنین به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است، روز جمعه نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد و ادامه مذاکرات درباره برجام طی هفته آتی در وین انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: روز جمعه «جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می شود و کار این کارگروه ها را ارزیابی می کند و تصمیم داریم بعد از آن، چند روزی را تنفس بدهیم و هیئت ها به پایتخت های خود برگردند.»

وی با این حال گفته است: «فضای جلسات سازنده است و مسیر ما، مسیر رو به پیشرفتی است ولی هنوز به نقطه ای که امیدوار باشیم که به یک روند مثبتی خواهیم رسید فاصله داریم اگرچه ناامید نیستیم.»

ند پرایس روز گذشته گفته بود که آمریکا هیچ‌گونه مشوق یکجانبه‌ای به ایران نخواهد داد تا این کشور به پایبندی به تعهداتش برجامی خود بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که دولت جو بایدن خود را متعهد می‌داند که با متحدان خود همکاری کند و ایران را به دلیل جرایمی مانند نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک پاسخگو کند.

ند پرایس تاکید کرده بود که آمریکا «به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تری» است تا در دراز مدت به نگرانی‌ها در خصوص اقدامات ایران رسیدگی شود.

با استفاده از ایسنا، صدا و سیما و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG