لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

از نیروگاه شناور اتمی تا نیروگاه شناور خورشیدی


نیروگاه شناور هسته‌ای آکادمیک لومنسوف در ساحل مورمانسک
نیروگاه شناور هسته‌ای آکادمیک لومنسوف در ساحل مورمانسک

با آغاز به کار نیروگاه شناور روسی و نیروگاه شناور خورشیدی چینی‌ها، استفاده از نیروگاه‌های شناور در حال توسعه است.

نیروگاه هسته‌ای شناور روسیه که سال‌ها طراحی و ساخت آن طول کشیده است دارای دو واحد هسته‌ای با نام کی ال تی چهل است.

این واحدها توسط فرآیند شکافت هسته‌ای کار می‌کنند. روشی که در آن یک اتم سنگین مانند اورانیوم به دو اتم سبک‌تر تبدیل می‌شوند.

نام این نیروگاه شناور هسته‌ای آکادمیک لومنسوف است که بر اساس نام دانشمند روسی میخاییل لومونسف انتخاب شده و آنگونه که مقام‌های روس می‌گویند برای تولید برق در مناطق دوردست قطب شمال که دسترسی به برق ندارند توسعه یافته‌است.

هم اکنون بین کشورهای قدرتمند، برای توسعه نفوذ در قطب شمال، رقباتی در حال آغاز است و به نظر می‌رسد این نیروگاه هم در همین راستا توسعه یافته است.

دو راکتور هسته‌ای این نیروگاه می‌تواند در کل ۷۰ مگاوات برق تولید کند. این راکتورها در گذشته در برخی از کشتی‌های روسی هم استفاده شده بود. این مجموعه توان تولید آب شیرین در ابعاد وسیع را هم دارد.

این نیروگاه شناور که بیش از ۱۴۴ متر طول دارد می‌تواند انرژی الکتریسته لازم برای حدود ۱۰۰ هزار نفر را تامین کند.

نیروگاه هسته‌ای شناور روسیه توسط شرکت روس اتم توسعه یافته است. روس اتم همان شرکتی است که در توسعه راکتورهای هسته‌ای در ایران فعالیت می‌کند.

آکادمیک لومنسوف پس از رنگ‌آمیزی
آکادمیک لومنسوف پس از رنگ‌آمیزی

نیروگاه هسته‌ای شناور روسی قرار است از سال ۲۰۱۹ کار خود را آغاز کند. با این وجود برخی از شروع به کار این نیروگاه شناور در هراس هستند و می‌گویند احتمال خطر یا صدمه به محیط زیست وجود دارد و برخی هم این نیروگاه را «چرنوبیل شناور» توصیف می‌کنند.

البته شرکت روس اتم که این نیروگاه شناور را توسعه داده موارد عنوان شده علیه خود را رد و اعلام کرده که آن را با ضریب امنیت بالا ساخته است.

روس اتم ادعا می‌کند این نیروگاه شناور برای انواع فجایع طبیعی مقاوم‌سازی شده است و تهدیدی برای محیط زیست نیست.

طرفداران این نیروگاه می‌گویند هم اکنون بسیاری از ناوهای جنگی کشورهای مختلف که از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند دارای راکتورهای مشابهی هستند. به عنوان مثال ناو هواپیمابر کلاس جرالد فورد آمریکا از راکتور هسته‌ای با توان بیشتری استفاده می‌کند.

در مقابل مخالفان حادثه نیروگاه فوکوشیما را یادآوری می‌کنند و از طرفی ایمنی این نیروگاه هسته‌ای شناور در مناطق یخ زده قطبی را زیر سوال می‌برند. مخالفان می‌گویند در چنین شرایطی احتمال بروز موارد پیش‌بینی نشده بیشتر هم می‌شود.

از طرفی مخالفان می‌گویند برای مدت چند سال ضایعات هسته‌ای در این کشتی انبار خواهد شد که خود این موضوع سبب افزایش خطر تشعشعات هسته‌ای خواهد شد.

روس اتم اما فعالیت این نیروگاه در مناطقات یخ زده قطبی را یک مزیت می‌داند مزیتی که چرنوبیل نداشت. متخصصان این شرکت معتقد هستند این راکتور بطور پیوسته توسط آب سرد در قطب می‌تواند خنک شود.

این نیروگاه قرار است در فاز اول ۱۲ سال کار کند و پس از آن مدتی را برای بازسازی سپری کند.

در مقابل نیروگاه شناور هسته‌ای روسیه، چینی‌ها هم در حال توسعه نیروگاه‌های خورشیدی شناور هستند.

یکی از دلایل محبوبیت چنین نیروگاه‌هایی و استفاده آن در مناطق آب شیرین جلوگیری از تبخیر منابع آبی در کنار تولید انرژی الکتریسته است.

نمونه ای از نیروگاه شناور خورشیدی چین در شهر هوآینان قرار دارد که توان تولید ۴۰ مگا وات برق خورشیدی را دارد. این مقدار برق برای یک شهر کوچک کافی به‌نظر می‌رسد. در این نیروگاه شناور خورشیدی از ۱۶۵ هزار پنل خورشیدی استفاده شده است.

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی آبی غیر از بحث جلوگیری از تبخیر آب‌های شیرین سبب می‌شود زمین همچنان برای مصارف دیگر قابل استفاده بماند.

از طرفی روی آب قرار گرفتن این پنل‌ها سبب خنک شدن بهتر پنل‌های خورشیدی می‌شود که این عامل می‌تواند سبب افزایش راندمان چنین پنل‌هایی و در نهایت تولید بیشتر برق شود.

XS
SM
MD
LG