لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار مریوانی پس از ده سال حبس آزاد شد


عدنان حسن‌پور (نفر وسط)
عدنان حسن‌پور (نفر وسط)

وکیل ‌مدافع عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار در مریوان،خبر داد که موکلش با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و پس از گذراندن ۱۰ سال حبس،روز شنبه،۲۰ شهریور، از زندان آزاد شده است.

محمد صالح نیک بخت در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا،گفت که عدنان حسن پور پس از «اعاده دادرسی» در دیوان عالی کشور، درنهایت به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود که پس از اعمال ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی مبنی بر« تجمیع و حذف برخی مجازات‌ها» روز شنبه از زندان مریوان آزاد شد.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، اگرچه قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر می‌کند، اما در مرحله اجرای حکم تنها مجازاتی که از بقیه شدیدتر است باید اجرا شود.

به گفته آقای نیک بخت،عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار، دو روزنامه نگار در مریوان، در سال ۸۵ دستگیر و«بدون توجه به محتویات پرونده» به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند که حکم اعدام آقای بوتیمار نقض و او به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

آقای بوتیمار درنهایت پس از گذراندن ۶ سال حبس، آزاد شده بود.

براساس این گزارش،حکم اعدام آقای حسن پور در دیوان عالی کشور تائید شده بود اما با اعمال ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و اعلامنظر ده نفر از یازده مستشار تعیین شده از سوی دادستان کل کشور، مبنی بر «عدم اتهام محاربه»، با بررسی دوباره پرونده او موافقت شد.

براساس اعمال ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، حکم قطعی دادگاه تنها درصورتی قابل تجدید نظر است که به تشخيص رئيس قوه قضائيه «خلاف بيّن شرع» باشد.

آقای نیکبخت گفت که عدنان حسن پور پس از بررسی دوباره پرونده، در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به ۳۱ سال و در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.

عدنان حسن پور با هفته نامه توقيف شده«اسو» در مريوان در استان کردستان همکاری می کرد.

با این حال وی به مواردی چون«نقشه برداری از ۹ مرکز نظامی و در اختیار گذاشتن مشخصات آنها» به گروه‌های کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی و «عبور دادن متهمانی تحت پیگیرد از مرز مریوان» متهم شده بود.

خانواده و نزديکان عدنان حسن پور اما ایناتهامات را رد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG