لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

۱+۵ در آستانه توافق بر سر تحريم ايران



سفير روسيه در سازمان ملل متحد پس از ملاقات با نمایندگان اعضا دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان، در باره متن قطعنامه تحريم علیه ايران گفت تا توافق نهايی راهی نمانده است.


ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه، يازدهم دسامبر گفت متن قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم ايران «به زودی» تصويب می شود.


در تلاشی دوباره برای جلب حمايت روسيه و چين، فرانسه و بريتانيا روز دوشنبه متن قطعنامه جديدی را در اختيار نمايندگان آمريکا، روسيه، چين و آلمان قرار دادند.


در متن جديد هم از تحريم مواد و فن آوری هايی که می تواند به برنامه هسته ای يا برنامه موشکی ايران کمک کند، سخن به ميان آمده و جزييات نيز به طور کامل مشخص شده است.


بر اساس طرح جديد، دارايی افراد، سازمان ها و شرکت هايی که در ارتباط با برنامه هسته ای و برنامه موشکی هستند، مسدود و سفر آنها ممنوع می شود.


وانگ گوانگیا سفر چین در سازمان ملل متحد، می گوید ممنوعیت سفر مقام های ایرانی، «تحقیر آمیز» است

وانگ گوانگيا سفير چين در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه از جمله «اختلاف های جزيی» بر سر متن قطعنامه، از «منع سفر» نام برد که وی آن را «تحقير آميز» توصيف کرد و گفت شايد بهتر باشد آن را از قطعنامه حذف کرد.


آقای وانگ گوانگيا گفت اعضا ۱+۵، بر سر متن قطعنامه به هم نزديک تر شده اند.


روسيه خواستار خارج ماندن نيروگاه بوشهر از تحريم


تحريم مورد نظر روسيه تنها در زمينه های خاصی که به برنامه تسليحات هسته ای يا برنامه موشکی ربط دارد، محدود است.


روسيه ممنوعيت سفر و مسدود کردن دارايی ها و نام بردن از کمک به تکميل نيروگاه بوشهر را نمی پذيرد.


در متن قطعنامه جديد نامی از بوشهر به ميان نيامده اما در صورت تصويب، کمک های فنی آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران محدود می شود.


در قطعنامه جديد، از کشورهای خارجی خواسته شده که مانع از تحصيل دانشجويان ايرانی در رشته های وابسته به دانش هسته ای شوند.


يکی از نکاتی که روس ها بر آن اصرار دارند اين است که در قطعنامه جديد، راکتور دومی که اين کشور قرار است برای ايران بسازد مشمول تحريم نشود.


ویتالی چورکین سفیر روسیه رد سازمان ملل متحد گفت تا توافق نهایی راهی نمانده است

روسيه همچنين می خواهد که هر تحريمی، پس از سه ماه بار ديگر بازنگری شود.


خواسته های روسيه، برای آمريکا و کشورهای اروپايی گروه ۱+۵، «زياده از حد» توصيف شده بود، اما با اين حال برخی از کارشناسان پيش بينی می کردند که آمريکا و اروپا، در برابر جلب حمايت روسيه و چين و پيشگيری از وتوی احتمالی آنها، حاضر به ایجاد تغييرات بيشتر در قطعنامه شوند.


قطعنامه جديد، بيش از سه ماه پس از پايان موعد تعليق


شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا تاريخ ۳۱ ماه اوت، به ايران فرصت داده بود که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد.


ايران از عمل کردن به خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد، امتناع کرد.


محمود احمدی نژاد روز شنبه نهم ماه دسامبر از آغاز نصب ۳۰۰۰ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيويم خبر داد.


پيش نويس قطعنامه از اقدام های شديدتر بعدی عليه ايران، در صورت عمل نکردن به خواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد، نام می برد. اما با توجه به زمانی که صرف پيش نويس قطعنامه شد، انتظار نمی رود اعمال تحريم های شديدتر در آينده به آسانی عملی شود.


در پيش نويس قبلی به بند هفتم منشور سازمان ملل متحد اشاره شده که قطعنامه عليه ايران را الزام آور می کند. اما بر پايه ماده ۴۱ اين بند، اين الزام شامل اقدام نظامی عليه ايران نمی شود.


محمود احمدی نژاد روز دوشنبه، تحريم شورای امنيت را يک «بلوف» خواند.


محمود احمدی نژاد، تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد را «بلوف» خواند

پيشنهاد روسيه راه خروج از بن بست؟


سرگئی کريينکو رييس سازمان انرژی اتمی روسيه که در ايران به سر می برد، اشاره کرد که پيشنهاد مسکو برای غنی سازی اورانيويم ايران در خاک روسيه، هنوز پا بر جاست.


بر پايه اين پيشنهاد همه مراحل چرخه سوخت به جز آخرين مرحله آن در خاک ايران انجام می شود، اما آخرين مرحله توليد سوخت هسته ای در روسيه صورت می گيرد و سپس سوخت هسته ای توليد شده به ايران باز گردانده می شود.


هدف از اين کار اين است که ايران نتواند اورانيوم بسيار غنی شده که در تهيه سلاح هسته ای به کار می رود، توليد کند.


ايران تا کنون به طور واضح و مشخص به اين پيشنهاد پاسخی نداده است، اما هر بار که مساله صدور قطعنامه شورای امنيت مطرح شده و اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد به طور يک پارچه عمل کرده اند، اشاره کرده که حاضر به پذيرش پيشنهاد روسيه است.


جمهوری اسلامی تا کنون با پیشنهاد مسکو برای غنی سازی اورانیویم ایران در خاک روسیه، به روشنی پاسخ نداده است

معنای پيشنهاد روسيه که هم اتحاديه اروپا و هم آمريکا از آن حمايت کرده اند در واقع اين است که ايران از غنی سازی اورانيوم جشم پوشی کند. اما ايران تا کنون کج دار و مريز با اين موضوع برخورد کرده است.


جمهوری اسلامی هر بار که اشاره کرده که حاضر به پذيرش پيشنهاد روسيه است، در همان حال هم بر غنی سازی اورانيويم در خاک ايران اصرار کرده است.


منوچهر متکی روز دوشنبه گفت ايران می خواهد به چرخه سوخت دست يابد، «اما اين بدين معنی نيست که پيشنهاد روسيه از دستور کار خارج شده است».


به گفته کارشناسان، پيشنهاد روسيه احتمالا راه برون رفت از بحران کنونی است. پذيرش اين پيشنهاد از سوی ايران، از اعمال تحريم های شورای امنيت عليه ايران جلوگيری می کند و برای روسيه نيز قرارداد بسيار سودآوری در پی خواهد داشت.


کارشناسان می گويند حتی اگر قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد به تصويب نرسد و يا توسط روسيه يا چين هم وتو شود، همين مساله که بحث تحريم هم مطرح است، مانع بزرگی در راه سرمايه گزاری خارجی در ايران است و می تواند ايران را به انزوای بيشتری براند.



XS
SM
MD
LG