لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

در روزی چون امروز ۲۸ فروردين


طرح خلیج خوک ها برای سرنگون کردن دولت فیدل کاسترو در در ۱۷ آوريل سال ۱۹۶۱ ميلادی، شکست خورد
طرح خلیج خوک ها برای سرنگون کردن دولت فیدل کاسترو در در ۱۷ آوريل سال ۱۹۶۱ ميلادی، شکست خورد

در روزی چون امروز در ۲۸ فروردين سال ۱۳۳۱ خورشيدی، دولت دکتر مصدق به ديدار وزير امور خارجه بريتانيا از بحرين اعتراض کرد و اين عمل را مداخله در امور ايران اعلام داشت.


بحرين در سال ۱۳۴۰ خورشيدی بدنبال يک رفراندم از ايران جدا شد و استقلال يافت.


در ۱۷ آوريل سال ۱۸۹۳ ميلادی برای نخستين بار در قرن نوزدهم در کشور زلاند نو يا نيوزيلند، به زنان حق شرکت در انتخابات داده شد.


در اين کشور جمعيت زنان بسيار کمتر از مردان بود و دولت نيوزيلند با تصويب اين قانون موجب تشويق زنان به مهاجرت به اين کشور شد.


در ۱۷ آوريل سال ۱۹۴۶ ميلادی کشور سوريه با خروج آخرين سربازان فرانسوی، اعلام استقلال کرد.


اين کشور در سال ۱۹۴۱ ميلادی توسط نيروهای بريتانيا و فرانسه اشغال شد اما پس از چند ماه فرمانده نيروهای فرانسه آزاد، استقلال سوريه را اعلام کرد و در پی آن نظام جمهوری در اين کشور برقرار شد.


در ۱۷ آوريل سال ۱۹۵۵ ميلادی «کنفرانس باندرنگ» نخستين گردهمايی سياسی بين المللی کشورهای آسيايی و آفريقايی تشکيل شد و با تصميم نمايندگان يک روز بعد کنفرانس به رياست نخست وزير اندونزی به طور رسمی آغاز به کار کرد.


اين کنفرانس شامل ۲۹ کشور از جمله ۶ کشور از آفريقا و ۲۳ کشور از قاره آسيا بودند.


در ۱۷ آوريل سال ۱۹۶۱ ميلادی، گروهی از تبعيديان کوبايی در منطقه خليج خوک ها به خاک کوبا حمله کردند تا دولت «فيدل کاسترو» را سرنگون کنند.


اين طرح با شکست روبرو شد.


در ۱۷ آوريل سال ۱۹۸۴ ميلادی، يک زن پليس که در مقابل سفارت ليبی در لندن کشيک می داد بر اثر اصابت گلوله ای که از اين ساختمان شليک شده بود، جان باخت.


XS
SM
MD
LG