لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

عدم پاسخگويی دادگاه ويژه روحانيت و نگرانی خانواده ها


در دادگاه ويژه روحانيت، تنها روحانيان حق وکالت دارند
در دادگاه ويژه روحانيت، تنها روحانيان حق وکالت دارند

تقاضای مجازات اعدام برای متهمان پرونده آيت الله کاظمينی بروجردی در کيفرخواست، خانواده بازداشت شدگان را به شدت نگران کرده است.


مهدی الستی، برادر مجيد الستی، يکی از همراهان بازداشت شده آيت الله حسين کاظمينی بروجردی که دادستان برای وی تقاضای حکم اعدام کرده است می گويد وضعيت پرونده برادرش نامشخص است.


اخيرا فعالان حقوق بشر، خبر از درخواست حکم اعدام در کيفرخواست صادره برای آقای بروجردی و ۹ تن از همراهان وی داده اند.

آيت الله حسين کاظمينی بروجردی و ياران وی، در حدود ۹ ماه است که به جرم اعتراض به دين سياسی و درخواست جدايی دين از دولت، در بازداشت به سر می برند.


پوستری از آیت الله حسین کاظمینی بروجردی

يکی از ياران آيت الله بروجردی، مجيد الستی است که از سوی دادستان برای وی تقاضای اعدام شده است.


مهدی الستی برادر مجيد الستی درباره روند پرونده برادر خود به راديو فردا می گويد که دليل واقعی دستگيری برادرش، شخص آيت الله بروجردی و ساير پيروان وی، «اعتقاد داشتن به دين غير سياسی است.»


مهدی الستی می گويد با اين حال دليلی که مسئولان مدت ها اعلام می کردند اين بود که گويا برادر وی مجيد، با نيروهای انتظامی درگير شده است.


مهدی الستی در اين باره که متهمان، حتی آن ها که روحانی نيستند، در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه می شوند می گويد: «متاسفانه مسئولان قوه قضاييه، به ويژه دادگاه ويژه روحانيت هيچ گونه پاسخگويی ندارند و ما هيچ اطلاع رسمی نداريم.»


او می افزايد که از طريق سايت های اينترنتی مطلع شده است که دادستان برای بازداشت شدگان تقاضای اعدام کرده است.


دليل واقعی دستگيری برادرش، شخص آيت الله بروجردی و ساير پيروان وی، «اعتقاد داشتن به دين غير سياسی است
مهدی الستی

آقای الستی به تماس های تلفنی برادر خود با خانواده اشاره می کند و اين نکته که او در اين تماس ها، شرايط خود را «خوب» توصيف می کند.


او می گويد: «برای ما اين تماس ها بسيار مشکوک است و بر اين باور هستيم که مجيد، تماس ها را زير فشار در داخل زندان با ما برقرار می کند.»


به گفته آقای الستی، خانواده وی، برای اولين بار، «پس از پی گيری های فراوان، جواب های سربالا و برخورد های توهين آميز، توانست در ۲۵ آبان برای اولين بار با وی ملاقات کند.»


دکتر عبدالکریم لاهیجی حقوقدان.

پس از آن، به گفته مهدی الستی، تا یکشنبه گذشته، ملاقات با برادر زندانی وی برقرار بوده، است.


دادگاه ويژه روحانيت


آيت الله بروجردی و ياران وی و آنها هم که روحانی نيستند، در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه می شوند. در اين دادگاه، وکلای غير روحانی اجازه وکالت متهمان را ندارند.


عبدالکريم لاهيجی حقوق دان، درباره اين دادگاه به راديو فردا می گويد: «دادگاه ويژه روحانيت، در چارچوب قوانين جمهوری اسلامی هم يک نهاد غير قانونی است. يعنی اين دادگاه هيچ گونه وجه قانونی، نه در قانون اساسی و نه در نظام قضايی جمهوری اسلامی، ندارد.»


آقای لاهيجی می گويد چون اين دادگاه غير قانونی است، عملکرد و آيين رسيدگی آن هم غير قانونی است.


در دادگاه ويژه روحانيت، تنها روحانيان حق وکالت دارند. به گفته عبدالکريم لاهيجی، خانواده آقای کاظمينی بروجردی، به کانون مدافعان حقوق بشر و به خانم شيرين عبادی مراجعه کرده اند و خواستار دخالت اين کانون در پرونده متهمان شده اند، اما «کانون نتوانسته وکالت اين متهمان را بر عهده بگيرد.»


XS
SM
MD
LG