لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

کوفی عنان خواستار مشارکت ایران در حل بحران عراق شد


کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید همسایگان عراق باید برای حل بحران این کشور، مشارکت کنند
کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید همسایگان عراق باید برای حل بحران این کشور، مشارکت کنند

دبير کل سازمان ملل متحد می گوید ايران برای برقراری ثبات و امنيت در عراق، ابراز تمایل کرده و از این رو باید در مذاکرات بحران عراق شرکت کند.


کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد پيشتر گفته بود عراق در آستانه جنگ داخلی قرار دارد و پيشنهاد کرده بود کنفرانسی بين المللی برای پايان دادن به بحران عراق برگزار شود.


اين پيشنهاد با مخالفت جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، نوری المالکی، نخست وزير و عبدالعزيز حکيم، رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق روبرو شده است.


کوفی عنان روز جمعه گفت همه همسايگان عراق بويژه ايران بايد در حل بحران عراق مشارکت داشته باشند.


دبير کل سازمان ملل متحد همچنين گفت ايران در جريان مبارزه با طالبان به آمريکا کمک زيادی کرده است و افزود «اگر ايران توانست در افغانستان به آمريکا کمک کند، چرا نبايد در حل بحران عراق کمک کند»؟
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا همچنان با پيشنهاد گفت و گوی مستقيم با ايران بر سر عراق مخالفت می کند.


گروه تحقيق درباره استراتژی آمريکا در عراق در گزارش خود که در هفته جاری منتشر شد، پيشنهاد داده است برای حل بحران عراق کنفرانسی بين المللی تشکيل شود و ايران و سوريه نيز در اين کنفرانس شرکت داشته باشند.


رهبران شيعه و کرد عراق با اين پيشنهاد مخالف هستند و حتی مسعود بارزانی، رييس منطقه خودمختار کردستان عراق روز جمعه گفت تعداد زيادی از بندهای اين گزارش مغایر با قانون اساسی عراق است.


آمریکا می گوید پیش شرط مذاکره با ایران، چشم پوشی ایران از فعالیت های هسته ای است

آمريکا بارها اعلام کرده است تنها در صورتی حاضر به گفت و گوی مستقيم با ايران است که ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل می گويد به رغم اينکه روابط ايران و آمريکا به هنگام مذاکرات بر سر افغانستان سرد بود، هر دو طرف راهی برای مذاکره با هم پيدا کردند.


آقای عنان می گويد هر چند آمريکايی ها با اين حرف موافق نیستند، اما بزرگترين نفع ايران، آرامش در مرزهايش با عراق است.


بسياری از تحليلگران از جمله بيل کلينتون، رييس جمهوری پیشین آمريکا معتقدند ايران می تواند نقش اساسی در آرام کردن اوضاع عراق بازی کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کميسر سازمان ملل در امور آوارگان می گويد حدود يک و ميليون و پتنصد هزار نفر، از زمان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ از این کشور خارج شده اند.


درحدود دو هزار عراقی هم اکنون در سوريه و هزار تن در اردن هستند.


XS
SM
MD
LG