لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

در قلمرو ادب


در برنامه در قلمرو ادب، امير آرمين، خانم محجوب ايرانی شاعر مقيم آمريکا را معرفی کرده است. در اين برنامه همچنين رمان پر خواننده آمريکا در اين هفته و ۱۰ کتاب برتر سال معرفی شده اند که شاهنامه فردوسی يکی از آنهاست.


رمان«هشتمين شگفتی جهان»


رمان «هشتمين شگفتی جهان» به قلم لسلی اپشتاين از رمان های پرخواننده اين هفته درآمريکا است. اپشتاين با اين رمان بر شگفتيهای ۷ گانه جهان کهن يک پديده تازه را می افزايد.


داستان در دهه ۱۹۳۰ آغاز می شود. آموس پرينس، معمار ايتاليايی ساکن آريزونای آمريکا، ناگهان ناپديد می شود. همسر و دو پسر او درآتش سوزی مرموزی جان می دهند. آموس از ايتاليا سر در می آورد.


او به ايتاليا می رود تا در مناقصه ای شرکت کند که بنيتو موسولينی رهير فاشيست های آن کشور اعلام کرده و می خواهد به مناسبت پيروزی ارتش ايتاليا در تسخير اتيوپی، برج يادبودی، همتای اهرام مصر يا برج تيتوس امپراتور روم باستان در رم بنا کند.


قرار است این برج، ۵۰۰ طبقه داشته باشد که همه فعالان فاشيست را در خود جای بدهد و در نهايت هم به آرامگاه رهبر(دوچه) تبديل شود. پرينس برنده مناقصه می شود.


از سوی ديگر، يک دانشور درخشان در آکسفورد به نام ماکسيميليان شاباليان نيز برای ديدار پرينس به رم می رود و توسط او به محفل درونی فاشيست ها راه پيدا می کند.


ماکس برای نجات جان هم کيشان يهودی که در اردوگاه ها نگهداری می شوند چاره ای می انديشد: استفاده از کار ارزان آنها برای ساختن برج «پيروزی» که ماموريتی است قالبی و کليشه ای. در اين باره پيشتر نيز رمان ها نگاشته شده و از تمهيدهايی سخن رفته که اين و آن برای نجات جان يهوديان در اردوگاه ها ی نازی و فاشيستی به کار گرفته اند.


پرينس در اين رهگذرکشور، خانواده و حتی هوش و حواس خود را از دست می دهد.


حادثه عشقی نيز، ميان آريا دختر زيبای پرينس و همکارش ماکس، در بطن رمان شکل می گيرد.


رمان «هشتمين شگفتی جهان» فاصله زمانی، از سليمان نبی تا قيصر روم و از ديکتاتور دلقک موسولينی تا سيلويو برلوسکنی نخست وزير پيشين ايتاليا، را در بر می گيرد.


در اوج تراژدی، تيتوس امپراتور روم با بنيتو موسولينی يکی در عصر باستان وديگری در سده بيستم شبيه سازی شده اند وبرخورد هردو با يهوديان به سخره گرفته شده است.


لسلی اپشتاين می گويد ديکتاتورها خود نيز دير يا زود زير بار چرخ خورد می شوند

لسلی اپشتاين می گويد ديکتاتورها خود نيز دير يا زود زير بار چرخ خورد می شوند.


شاهنامه فردوسی جزو ده کتاب برتر سال ۲۰۰۶ آمريکا

واشنگتن پست در ارزيابی کتاب های داستان سال ۲۰۰۶ آمريکا، ۱۰ کتاب را به عنوان کتاب برتر سال برگزيده است. شرح کوتاه اين گزارش:


«پس از اين» به قلم آليس مک دورمت از نشر فارار اشتراوس گيرو، که سرگذشت يک خانواده را در چند دهه در نيمه های سده بيستم دنبال می کند و با طبع شاعرانه ای که نويسنده دارد زندگی يکايک چهره ها را به شيوه ا ی شفاف نشان می دهد.


«همه بچه ها ی خاله هاجر» به قلم ادوارد جونز از نشر آميستاد، مجموعه ۱۴ داستان کوتاه در باره سياه وستان آمريکادر شهر واشنگتن است. جونز خودرا در مقام يکی از با اهميت ترين نويسندگان معاصر تثبيت کرده است.


«زندگی سوخانف در رويا» به قلم اولگا گروشين از نشر پاتنام، داستانی است پيچيده و آميخته به طنز، در باره بحران ميان سالی نقد هنر شوروی درآستانه گلاسنوست ( فضای باز سياسی دوره گورباچف).


«جاده» به قلم کورمک مک کارتی از نشر ناف، داستان مردی بی نام و پسرش دو تن از بازماندگان بر روی زمين، در زمينی برهوت به دنبال غذا هستند و سرپناهی که از آدم خواران مصونشان بدارد. داستانی است عميق و ترس ناک.


«شاهنامه فردوسی» ترجمه تازه ديک ديويس از نشر وايکينگ، حماسه عظيم ايران باستان، از آفرينش جهان تا تسخير ايران به دست تازيان است.


«جهان باستان: تاريخ حماسی از هومر تا هادريان» به قلم رابين لين فاکس از نشر بی سيک. اين تحصيل کرده آکسفورد تمدن يونان و روم را جانی تازه می بخشد.


«دسيسه: ماجرای نظامی آمريکا درعراق» به قلم تامس ريکس از نشرپنگوئن است. نويسنده با برداشتی هوشمندانه نشان می دهد که اشتباه هزاران تن از پدران سبب شد آمريکا به جنگ عراق وارد شود.


«برج گردان: القاعده تا رسيدن به ۱۱ سپتامبر» به قلم لارنس رايت از نشر ناف، خيزش اسامه بن لادن، دستياران متحجر او و برنامه آنان در جنايت و آدمکشی را بررسی کرده است.


«معمای اشتها: تاريخ طبيعی ۴ غذا» به قلم مايکل پولان از نشر پنگوئن، شرح سرچشمه ها ی رژيم غذايی ما و نشان دادن اينکه ما به خاطر غذايی که می خوريم نهمينيم که هستيم»، است.


«استراوينسکی: تبعيد دوم- فرانسه وآمريکا، ۱۹۳۴-۱۹۷۱» به قلم استيفن والش از نشر ناف، جمع بندی استادانه زندگی نامه يکی از پر نفوذ ترين آهنگسازان سده بيستم است.




XS
SM
MD
LG