لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

مذاکرات ايران و آمريکا و نگرانی کشورهای عرب


سفیران ایران و آمریکا روز دوشنبه در بغداد مذاکره کردند
سفیران ایران و آمریکا روز دوشنبه در بغداد مذاکره کردند

تعدادی از مقام های کشورهای عرب، روز سه شنبه ۲۹ مه، ضمن استقبال از مذاکرات ايران و آمريکا، از اين احتمال که نقش آنها در آينده عراق ناديده گرفته شود، ابراز نگرانی کردند.


به گزارش آسوشيتدپرس، احمد بن حلی معاون دبير کل اتحاديه عرب روز سه شنبه در قاهره با اشاره به مذاکرات ايران و آمريکا درباره عراق به خبرنگاران گفت: «عراق نبايد از هويت عربی خود خالی شود، به ويژه آنکه عراق يکی از بنيانگزاران اتحاديه عرب است.»


عمر موسی دبير کل اتحاديه عرب نيز گفت که اين اتحاديه همواره خواستار مذاکرات ايران و آمريکا بوده است. او مذاکرات بغداد را «گامی مثبت به سمت گفت و گوی ديپلماتيک، به جای مقابله نظامی» خواند.


با اين حال آقای موسی افزود اما ايالات متحده آمريکا و ايران، «تنها طرف های» نگران وضعيت عراق نيستند.


بسياری از همسايگان سنی مذهب عراق، نگران هستند که گفت و گوهای ميان آمريکا و جمهوری اسلامی، نفوذ ايران را در عراق شيعه مذهب افزايش دهد

او گفت که تحولات در عراق نبايد جدا از منافع اعراب صورت بگيرد و افزود: «به عنوان کشورهای همسايه، ما هم منافعی داريم زيرا عراق بخشی از اتحاديه عرب است.»


بسياری از همسايگان سنی مذهب عراق، نگران هستند که گفت و گوهای ميان آمريکا و جمهوری اسلامی، نفوذ ايران را در عراق شيعه مذهب افزايش دهد.


عبدالعزيز ساجر مدير کل مرکز تحقيقات خليج فارس، نيز به آسوشيتدپرس گفت که ايران از هرج و مرج موجود در عراق، به نفع خود سوء استفاده می کند. او افزود: ما نمی خواهيم عراق، به يک دنباله رو ايران تبديل شود.


کشورهای حوزه خليج فارس، نگران قدرت گرفتن يک ايران مجهز به سلاح هسته ای هستند.


به گفته آقای ساجر، مذاکرات روز دوشنبه ميان ايران و آمريکا، به اين نگرانی هم دامن زده که اختلاف های هسته ای موجود ميان ايران و غرب، در سايه قرار گرفته شود.


مذاکرات ايران و آمريکا ادامه می يابد


سفيران ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۷ خرداد، دور اول مذاکرات خود در بغداد را بر سر چگونگی حل مشکلات امنيتی عراق به پايان رساندند. هر دو طرف، مذاکرات را مثبت ارزيابی کردند.


قرار است مذاکرات ميان ايران و آمريکا، ماه آينده از سر گرفته شود.

حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق روز دوشنبه گفت: « گفت وگوها گام اول از يک فرايند بود و از سوی دولت عراق پيشنهاد ادامه گفت و گوها در آينده نزديک مطرح شد که ما با ديد مثبت اعلام داشتيم که اين مساله را در تهران بررسی و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.»


از سوی ديگر رايان کروکر، نماينده ايالات متحده در اين مذاکرات گفت ميان آمريکا و ايران، بر سر حمايت از يک عراق يکپارچه و با ثبات که امنيت خود را در دست داشته باشد، هماهنگی وجود دارد.


به گفته سفير آمريکا، «نماينده جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده است تا کميته سه جانبه ای با حضور آمريکا، عراق و ايران برای برداشتن گام های عملی درباره عراق تشکيل شود که اين پيشنهاد برای تصميم گيری به واشينگتن ارسال خواهد شد.»


قرار است مذاکرات ميان ايران و آمريکا، ماه آينده از سر گرفته شود.


XS
SM
MD
LG