لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

«حوادث لندن و گلاسگو با هم ارتباط دارند»


پلیس در خارج از فرودگاه گلاسکو
پلیس در خارج از فرودگاه گلاسکو

پيتر کلارک، ریيس واحد ضد تروريستی پليس لندن می گويد بر اساس تحقيقات انجام شده، ميان حوادث تروريستی در گلاسکو و لندن، «به وضوح» ارتباط وجود داشته است.


آقای کلارک روز يکشنبه به خبرنگاران گفت پليس در اين راه به اطلاعات تازه ای دست يافته است. هم اکنون پنج نفر در بازداشت پليس به سر می برند.


براون: بريتانيا درگير مبارزه با وابسته های القاعده است


گوردون براون، نخست وزير جديد بريتانيا نیز گفت کشورش درگير مبارزه با کسانی است که با گروه القاعده همکاری دارند.


آقای براون که خطاب به مردم بريتانيا و در يک گفت وگوی تلويزيونی سخن می گفت اظهار داشت: بريتانيايی ها بايد درک کنند که تهديد تروريستی عليه کشور، «طولانی مدت و پايدار» خواهد بود.
وی افزود: واضح است که ما در حال مبارزه با افرادی هستيم که با القاعده مرتبط هستند.


نخست وزير بريتانيا اظهار داشت: ما همه قدرت خود را بکار خواهيم گرفت تا از زندگی مردم حفاظت کنيم. ما تسليم نخواهيم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد. به هيچ کسی هم اجازه نمی دهيم تا روش بريتانيايی زندگی ما را از بين ببرد.


آقای بروان گفت: من از همه مردم بريتانيا می خواهم که هشيار باشند و از پليس و همه مقامات حمايت کنند...و مطمئنم که آنها کنار يکديگر متحد، ثابت قدم و قوی باقی خواهند ماند.


ما همه قدرت خود را بکار خواهيم گرفت تا از مردم حفاظت کنيم. ما تسليم نخواهيم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد و به هيچ کسی هم اجازه نمی دهيم تا شيوه بريتانيايی زندگی ما را از بين ببرد


گوردون براون


سخنان آقای براون که هفته گذشته جانشين تونی بلر در مقام نخست وزيری بريتانيا شد بدنبال اعلام وضعيت اضطراری پس از حوادث لندن و گلاسگو ابراز شد.


اواخر روز شنبه ۳۰ ژوئن، يک خودروی سبز رنگ با سرعت بالايی به در شيشه ای ترمينال فرودگاه گلاسگو برخورد کرد و بلافاصله دود غليظی به هوا برخاست.


بدنبال اين انفجار، وزارت کشور بريتانيا سطح هشدار را در اين کشور به «بحرانی» افزايش داد که بيانگر احتمال بروز حوادث مشابه ای در روزهای آينده است.


همزمان، لرد استيونس، دستيار آقای براون گفت: «دو حمله ای که در بريتانيا بوقوع پيوسته است نشان می دهد که االقاعده تاکتيک های خود را از بغداد و بالی به خيابان های لندن انتقال داده است.»


او گفت: تروريست ها در حال استفاده از« همان فن آوری، تکنيک های بمبگذاری و روش های عملياتی هستند که همقطاران آنها در بغداد و بالی در حال حاضر دنبال می کنند.»


پليس بريتانيا می گويد که حمله به اين فرودگاه، اقدامی « تروريستی» بوده و بدنبال آن جستجوی خانه به خانه را در حوالی فرودگاه گلاسگو، دومين شهر بزرگ اسکاتلند، برای يافتن متهمان اين حادثه آغاز کرده است.


دو مرد که يکی از آنها به شدت دچار سوختگی شده و وضعيت وی وخيم اعلام شده است پس از اين حادثه از سوی پليس دستگير شدند. دو نفر ديگر در بزرگراهی در شمال انگلستان بازداشت شدند.


هم اکنون چند تن از متهمان اين حادثه در بازداشت پليس و نفر چهارم در بيمارستان بستری و تحت مراقبت امنيتی قرار دارد.


دو حمله ای که در بريتانيا بوقوع پيوسته است نشان می دهد که « االقاعده تاکتيک های خود را از بغداد و بالی به خيابان های لندن انتقال داده است»
دستيار نخست وزير بريتانيا

پليس همچنين گفته است که نفر پنجمی را در ارتباط با اين حوادث، در ليورپول دستگير کرده است.


ارتباط انفجار فرودگاه گلاسکو با حوادث لندن


پليس بريتانيا معتقد است که انفجار در فرودگاه گلاسگو ارتباط مستقيمی با حادثه روز جمعه لندن دارد که در جريان آن نيروهای امنيتی دو خودروی بمبگذاری شده را در اين شهر کشف و خنثی کردند.


ويلی رای، افسر ارشد پليس به خبرنگاران گفت که « به نظر ما حادثه گلاسکو ارتباط مستقيمی با حوادث رخ داده در بريتانيا دارد.»


وی افزود: «شباهت های روشنی ميان اين دو واقعه وجود دارد و از نظر ما اين حادثه يک اقدام تروريستی است.»


به گفته وی، «مردی که به شدت سوخته بود يک وسيله مشکوک با خود حمل می کرد که بدنبال کشف آن بيمارستان محل بستری وی به سرعت تخليه شد.»


اين حمله ۳۶ ساعت پس از وقايع لندن و کشف خودروهای بمبگذاری شده در اين شهر رخ داد. هنوز هيچ گروه يا شخصی مسئوليت اين حملات را به عهده نگرفته است ولی پليس احتمال می دهد که مجموعه اين اقدامات کار گروه القاعده باشد.


همزمان ايالات متحده اعلام کرد که سطح تدابير امنيتی را در فرودگاه های اين کشور افزايش خواهد يافت، اگرچه سطح تهديد تروريستی در حالت عادی باقی خواهد ماند.


دولت استراليا نيز روز يکشنبه به شهروندان اين کشور که قصد سفر به بريتانيا را دارند، هشدار داد. وزارت امور خارجه اين کشور اعلام کرد کسانی که قصد سفر به بريتانيا را دارند بايد به شدت مراقب باشند.


XS
SM
MD
LG