لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

هشدار بوش درباره خروج سریع ارتش آمریکا از عراق


جورج بوش در سخنرانی به مناسبت آغاز پنجمین سالگرد حمله نظامی به عراق
جورج بوش در سخنرانی به مناسبت آغاز پنجمین سالگرد حمله نظامی به عراق

جورج بوش رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه نوزدهم ماه مارس، در آغاز پنجمين سال حمله نظامی به عراق، از روند پيشرفت دموکراسی در عراق ابراز خشنودی کرد.


آقای بوش گفت در اين نقطه خاص، مهمترين ماموريت ما کمک به عراقی ها برای امن کردن پايتخت کشورشان است.


به گفته آقای بوش، تا زمانی که شهروندان بغداد در خانه و همسايگی خود احساس امنيت نکرده اند، برای عراقی ها مشکل خواهد بود بتوانند در مسير آشتی سياسی يا بازسازی اقتصادی، که قدم های لازم برای ايجاد يک جامعه دمکراتيک است، پيشرفت کنند.


رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت برای مشاهده اثر راهبرد جديد، زمان بيشتری لازم است. او افزود تا اجرای طرح امنيتی، روزهای خوب و روزهای بد در پيش است.


جورج بوش، در بخشی از سخنان خود با اشاراه به اینکه «اعضای کنگره آمريکا اکنون لايحه اضطراری زمان جنگ را بررسی می کنند» افزود که اعضای کنگره مسئوليت دارند که بدون هيچ شرط و هيچ تاخيری، اين لايحه را برای امضاء در اختيار رييس جمهوری قرار دهند.


جنگ عراق وارد پنجمين سال خود شده است و قانونگذاران آمريکايی در باره ماندن نيروهای آمريکايی در عراق يا ترک اين کشور، اختلاف نظر دارند.

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت اگر نيروهای آمريکايی پيش از امن کردن بغداد، عقب بنشينند، خشونت به سراسر کشور و منطقه سرايت خواهد کرد. «تروريست ها می توانند از اين اغتشاش سر برآورند و از عراق برای خود سر پناه امن بسازند.»


جنگ عراق وارد پنجمين سال خود شده است و قانونگذاران آمريکايی درباره ماندن نيروهای آمريکايی در عراق يا ترک اين کشور، اختلاف نظر دارند.


تعدادی از نمايندگان دمکرات کنگره آمريکا خواستار تعيين جدول زمانی برای خارج شدن نيروهای آمريکايی از عراق هستند.


از سوی ديگر مشاور امنيت ملی آمريکا روز يکشنبه در جريان مصاحبه ای گفت که خروج نيروهای آمريکايی از عراق، می تواند باعث ايجاد سر پناه امنی برای تروريست هايی شود که در تلاش بی ثبات سازی کشور عراق هستند.


وزير دفاع آمريکا نيز گفت هنوز نمی توان گفت که آيا استقرار نيروهای تازه نفس در عراق می تواند به خشونت های اين کشور پايان دهد يا نه. رابرت گيتس از عملکرد نيروهای عراقی از زمان استقرار ۲۵ هزار سرباز جديد آمريکايی در عراق، ابراز رضايت کرد.


روسيه: تعيين جدول زمانی، به ثبات عراق کمک می کند


وزارت امور خارجه روسيه روز دوشنبه نوزدهم ماه مارس، از طريق بيانيه ای خواستار تعيين جدول زمانی برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق شد.


بر پايه بيانيه وزارت امور خارجه روسيه، در وضعيت کنونی عراق، به ويژه مهم است که از برداشتن گام هايی که ممکن است ميان بخش های جامعه شکاف ايجاد کند، خودداری شود.


XS
SM
MD
LG