لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

بوش: ايران حامی شيعيان افراطی است


آقای بوش گفت پيامدهای شکست در عراق، «گسترده و غم انگيز» خواهد بود.
آقای بوش گفت پيامدهای شکست در عراق، «گسترده و غم انگيز» خواهد بود.

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، در گزارش سالانه خود تحت عنوان گزارش وضعيت ايالات متحده به مجلس سنا و مجلس نمايندگان، سياستهای دولت خود را تشريح کرد. پيام اصلی سخنرانی آقای بوش اين نکته است که نبايد در عراق شکست خورد.


جرج بوش که برای اولين بار در مقابل کنگره ای که اکثريت آن را نمايندگان حزب رقيب يعنی حزب دمکرات آمريکا تشکيل می دهند سخن می گفت افزود که راهبرد جديد او در عراق، بيشترين شانس موفقيت را دارد.


آقای بوش گفت پيامدهای شکست در عراق، «گسترده و غم انگيز» خواهد بود.


افراطی های سنی و شيعه دو روی سکه اقتدارگرايی هستند


رييس جمهوری آمريکا در بخشی از سخنان خود گفت: « قصد دشمنان ما کاملا آشکار است. آنها خواهان سرنگونی حکومت های ميانه رو هستند و می خواهند بهشت امنی برای خود فراهم کنند تا بتوانند از آنجا حمله های خود را عليه کشور ما عملی سازند.


با کشتن و مرعوب کردن آمريکايی ها، آنها می خواهند کشور ما را وادار سازند که از جهان کنار بکشد و آرمان آزادی را کنار بگذارد. در چنين صورتی آنها خواهند توانست خواست خود را به ما تحميل کنند و ايدئولوژی اقتدارگرايانه خود را گسترش دهند.»


ما با خطر فزاينده ای از سوی افراطی های شيعه که در خصومت با آمريکا قرار دارند، رو به رو هستيم. اين ها در تلاش چيره شدن بر خاورميانه هستند. بسياری از آنها از سوی رژيم ايران هدايت می شوند

جرج بوش افزود:«اين هشدار زرقاوی را بشنويد که می گويد «ما خون خود را و جسم خود را قربانی خواهيم کرد تا به روياهای شما پايان دهيم...و آنچه در راه است حتی بدتر از قبل خواهد بود.» و اسامه بن لادن گفت «مرگ به زندگی در روی زمين و در کنار بی اعتقادان ترجيح دارد.»


آقای بوش گفت:« ما با خطر فزاينده ای از سوی افراطی های شيعه که در خصومت با آمريکا قرار دارند، رو به رو هستيم. اين ها در تلاش چيره شدن بر خاورميانه هستند. بسياری از آنها از سوی رژيم ايران هدايت می شوند. تروريست ها يی نظير حزب الله از سوی اين کشور حمايت مالی و نظامی می شوند.»


او گفت تروریست هایی نظیر حزب الله، پس از القاعده، در مسابقه کشتن آمریکایی ها، مقام دوم را دارند.


جرج بوش افزود:« افراطی های سنی و شيعه دو روی خطر اقتدارگرايی هستند. ممکن است شعارشان متفاوت باشد، اما هنگامی که بيگناهان را می کشند مقاصد شيطانی يکسانی دارند. آنها می خواهند آمريکايی ها را بکشند، دمکراسی در خاورميانه را از بين ببرند و به سلاح هايی دست يابند که بتواند در مقياس وحشتناک تری، انسان ها را از پا در آورند.»


بايد زمينه های گسترش نفرت را از بين برد


جرج بوش در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «برای فائق آمدن بر ترور بايد شرايطی را که نفرت کور ايجاد می کند و باعث شد که ۱۹ مرد در هواپيما سوار شوند و به قصد کشتن ما به اينجا بيايند، تغيير داد.»


آقای بوش در باره اهميت دمکراسی در خاورميانه گفت: « پرسش بزرگ در برابر ما اين است که آيا آمريکا به مردان و زنان خاورميانه کمک خواهد کرد که جامعه آزاد خود را بنا کنند و از حقوق انسانی بهره مند باشند؟»


پرسش بزرگ در برابر ما اين است که آيا آمريکا به مردان و زنان خاورميانه کمک خواهد کرد که جامعه آزاد خود را بنا کنند و از حقوق انسانی بهره مند باشند؟
جرج بوش

او ادامه داد: «من می گويم به خاطر امنيت خودمان هم که شده بايد اين کار را انجام دهيم.»


ايران به تنش های منطقه دامن می زند


رييس جمهوری آمريکا در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به آنچه او قصد ايران در دامن زدن به تنش های منطقه خواند افزود: «ترور پی ير جميل در لبنان و اقدام تروريست های حزب الله که از سوی ايران و سوريه حمايت می شوند، اختلاف ها و تنش ها را در منطقه افزايش داده و اکنون نيز آنها در تلاش تضعيف حکومت منتخب و مشروع لبنان هستند.


آقای بوش همچین به تحریم ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد وگفت این تحریم ها به منظور جلوگیری از تولید سلاح هسته ای توسط ایران بود.


راهبرد جديد عراق، حاصل مشاوره با کارشناسان


جرج بوش در بخش ديگری از سخنان خود گفت برای موفقيت در برقراری يک عراق دمکراتيک، حکومت عراق بايد به خشونت های قومی در پايتخت پايان دهد. او سپس گفت اما عراقی ها به تنهايی نمی توانند با اين چالش رو به رو شوند.


به همين دليل به گفته رييس جمهوری آمريکا بيش از ۲۰ هزار سرباز و تفنگدار تازه در عراق مستقر خواهند شد.


تعدادی از اعضای حزب جمهوری خواه نیز با افزایش نیروهای آمریکایی در عراق مخالف هستند.

بيشتر اين نيروها به گفته او، به نيروهای عراقی کمک خواهند کرد که امنيت مناطق مختلف را تامين کنند.


رييس جمهوری آمريکا که بر اساس نظر سنجی روزنامه وال استريت جورنال، در اين لحظه از پايين ترين حد محبوبيت برخوردار است، در بخشی از سخنان خود با اشاره به اکثريت کنگره آمريکا که اکنون در دست دمکرات هاست گفت: «کنگره تغيير کرده، اما مسووليت های ما تغييری نکرده است.» او افزود ما اولين مورد يک دولت دارای اختلاف عقيده نيستيم اما مانند دولت های پيش، ما هم می توانيم با اختلاف نظرهايمان کنار بياييم و به دستاوردهای بزرگی برای مردم آمريکا دست يابيم.


سخنرانی گزارش وضعيت کشور در حالی صورت می گيرد که تعدادی از اعضا کليدی کنگره آمريکا از حزب جمهوری خواه (حزب آقای بوش) در مخالفت با اعزام نيروهای بيشتر به عراق، به دمکرات ها پيوسته اند.


اعضای دمکرات و برخی از اعضای جمهوری خواه، پيش نويس یک قطعنامه نمادین را برای مخالفت با برنامه آقای بوش برای اعزام ۲۱ هزار و پانصد نيروی تازه نفس آمريکايی به عراق تهيه کرده اند.


جرج بوش می گويد اين طرح، حاصل مشورت با فرماندهای نظامی بوده که همه جوانب و همه رويکردها را در نظر گرفته اند.


آقای بوش در باره علت انتخاب اين رويکرد گفت: « من اين رويکرد را برگزيده ام زيرا بيشترين شانس موفقيت را دارد.»


سياست های آينده در زمينه انرژی و مهاجرت


در زمينه سياست های مربوط به محيط زيست از جمله گرمايش زمين، دولت جرج بوش مورد انتقادهای شديدی قرار دارد.


در اين مورد جرج بوش از هدف به گفته وی «دست يافتنی» خود سخن گفت که بر اساس آن تا سال ۲۰۱۷ (ده سال ديگر)، ميزان مصرف بنزين در ايالات متحده تا ۲۰ درصد کاهش می يابد.


در اين سخنرانی جرج بوش همچنين از ضرورت افزايش دو برابری ذخاير استراتژيک نفتی آمريکا سخن گفت.


طبق پيشنهاد آقای بوش استراتژيک نفتی آمريکا تا سال ۲۰۲۷ (۲۰ سال ديگر)، به يک ميليلارد و ۵۰۰ ميليون بشکه خواهد رسيد.


از نکات کليدی سخنرانی جرج بوش، مساله خدمات بهداشتی و درمانی و نيز مساله مهاجرت بود.
آقای بوش در طرح خود از تلاش همه جانبه برای محدود کردن ورود مهاجران غير قانونی به داخل خاک آمريکا سخن گفت.


بر اساس اين طرح، کنترل مرزهای آمريکا برای جلوگيری از ورود مهاجران غير قانونی تشديد می شود، اما امکان ورود قانونی کارگران خارجی هموار خواهد شد.


اولین زن سخنگوی اکثریت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا


جرج بوش در ابتدای سخنان خود با اشاره به نانسی پلوسی سخنگوی اکثریت دمکرات کنگره آمریکا گفت: «مفتخرم که اولین رییس جمهوری آمریکا باشم که در گزارش وضعیت کشور، یک بانو را به عنوان سخنگوی مجلس نمایندگان مورد خطاب قرار دهم.»


واکنش دمکرات ها به سخنان جرج بوش


جيمز وب سناتور دمکرات است که از سوی دمکرات ها برای واکنش به سخنان جرج بوش اتخاب شده بود. آقای وب گفت با بخش اول سخنرانی جرج بوش در زمينه انرژی و ضرورت يافتن منابع مطمئن تر انرژی موافق است.


او اما تاکيد کرد که در زمينه های ديگر از جمله در مورد وضعيت عراق با آقای بوش اختلاف نظر جدی دارد.


آقای وب که خود نويسنده است، متن سخنرانی خود را شخصا نوشته بود.


او در سخنرانی پس از گزارش رييس جمهوری در رابطه با جنگ عراق گفت جرج بوش به رغم هشدار های کارشناسان و افراد با تجربه جنگ عراق را آغاز کرد.


آقای وب که فرزندش در عراق خدمت می کند از پيشينه خانوادگی خود سخن به ميان آورد. او گفت که پدرش جزو افراد ارتش آمريکا بوده، خود او در ويتنام خدمت کرده بود و هم اکنون نيز پسر او جزو نيروهای آمريکايی در عراق است.


آقای وب گفت بايد با به کار گيری يک راهبرد موثر و از طريق يک ديپلماسی موثر، به تدريج نيروهای آمريکايی را از عراق بيرون کشيد.


XS
SM
MD
LG