لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

«سرانجام پرونده قتلهای زنجیره ای را روشن کنید»


محمد مختاری و محمد جعفر پوینده
محمد مختاری و محمد جعفر پوینده
همزمان با هشتمین سالگرد قتل محمد مختاری، نویسنده ایرانی که در دسته قربانیان قتل های زنجیره ای به قتل رسید، کانون نويسندگان ايران با انتشار بیانیه ای، خواستار روشن شدن سرانجام پرونده قتل اين نويسنده و مترجم و ديگر قربانيان قتل های معروف به «زنجيره ای» شد.

به مناسبت هشتمين سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، خانواده های اين دو قربانی قتل های زنجيره ای، روز جمعه مراسمی را بر مزار اين دو پژوهشگر و نويسنده، برگزار می کنند.

با وجود تلاش ها و پيگيری ها در ايران و در سراسر جهان، پرونده قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوينده و ديگر قربانيان قتل های زنجيره ای هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد.

«امواج تازه نقض حقوق بشر و آزادی بيان»

کانون نويسندگان ايران هم چنين با محکوم کردن دادگاه عاملان قتل های سياسی پاييز ۱۳۷۷ ،خواهان آزادی ناصر زرافشان، وکيل زندانی خانواده های قربانيان، و محاکمه آمران اين قتل ها شده است.


کانون نويسندگان ايران در بيانيه خود همچنين، در باره آنچه که «امواج تازه نقض حقوق بشر و آزادی بيان» در ايران خوانده، هشدار داده است.


کانون نویسندگان ایران در باره موج جدید نقض حقوق بشر و آزادی بیان هشدار می دهد

در مراسم يادبود محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، تعدادی از اعضای کانون نويسندگان سخنرانی و شعر خوانی خواهند کرد.


تلاش بازماندگان قربانيان قتل ها و فشار و پيگيری محافل مدنی، اجتماعی و سياسی ايران و نهادهای جهانی برای روشن شدن اين پرونده ها، هنوز به جايی نرسيده است.


داريوش و پروانه فروهر، و نيز محمد مختاری و محمد جعفر پوينده در سال ۱۳۷۷ به دست کسانی که دولت ايران، آنها را "عوامل خودسر وزارت اطلاعات" معرفی کرد، کشته شدند.


«بيان دوباره دادخواهی»

سهراب مختاری فرزند محمد مختاری که ساکن آلمان است، از پنج شنبه ای می گويد «پدر يک پنج شنبه منزل را ترک کرد و هرگز بازنگشت. تا پنج شنبه بعد، از پدر بی خبر بوديم. به همه جا از نيروی انتظامی تا پزشکی قانونی سر کشيديم، اما خبری نبود.»


مراسم بزرگداشت یاد قربانیان قتل های زنجیره ای، بیان دادخواهی بازماندگان است
سهراب مختاری

يک هفته پس از ناپديد شدن محمد مختاری، جسد او را در پزشکی قانونی به فرزندش سياوش نشان دادند.


به گفته سهراب مختاری، پدرش که دو سال را در دهه ۱۳۶۰ خورشيدی در زندان گذرانده بود، انتظار داشت که هدف ماموران وزارت اطلاعات قرار داشته باشد. آن ها بارها مختاری و ديگر چهره های اهل قلم را تهديد کرده بودند.


سهراب مختاری می گويد از نظر خانواده قربانيان قتل های زنجيره ای، مراسم روز جمعه، ضمن گرامی داشت ياد آن ها، «بيان دوباره دادخواهی بازماندگان برای افشای عاملان قتل های زنجيره ای و معرفی آن ها به مردم ايران است.»


مراسم روز جمعه


قرار است اتوبوس هايی از دو قسمت شهر تهران، خيابان ملاصدرا و ميدان انقلاب جنب دانشکده پزشکی، شرکت کنندگان را به سوی امام زاده طاهر حمل کند.


سهراب مختاری فرزند محمد مختاری ضمن اشاره به مراسم یادبود روز جمعه درامامزاده طاهر کرج و درپاسخ به این پرسش که آیا خانواده های مختاری وپوینده برای انجام این برنامه اجازه نامه ای دریافت کرده اند ویا نه می گوید:« ازهمان سال نخستی که این قتل ها اتفاق افتاد به ما هرگز اجازه برگزاری مراسم درمکان های عمومی داده نشده است . اما حضور درگورستان ها درواقع رسم سنتی مردم ایران است که برای گرامی داشت خاطره عزیزانشان برسر گورآنها می روند ویاد آنها راگرامی می دارند».


او اضافه می کند: « فکر نمی کنم برای چنين سنتی اجازه رسمی از مقام های دولتی لازم باشد. اما آنها ازهمان سال های نخست همواره سعی داشته اند. به شکل های گوناگون مانع از برگزاری مناسب اين مراسم را حتی درقبرستان بگيرند.بعنوان مثال عده ای را بآنجا می آوردند و بلندگوهائی را نصب می کردند تا با صدای اذان ويا باخواندن قرآن مانع برگزاری مراسم پدرم ومحمد جعفر پوينده شوند..


سهراب مختاری درادامه اين گفت وگو يادآور می شود که پس ازمختومه اعلام شدن پرونده قتل های زنجيره ای ازسوی دستگاه های مسئول ايرانی، بازمانده گان اين رشته قتل ها ازنهادهای بين المللی ازجمله سازمان ملل واتحاديه اروپا خواستار پی گیری این پروتده شدند.


سهراب مختاری می گويد :« ما خواهان معرفی آمران وعاملان اين قتل ها هستيم . درسفری که من وزويا زرافشان به سازمان ملل داشتيم اين خواسته هايمان رابه رییس مجمع عمومی سازمان ملل ابلاغ کرديم .


درسفر ديگری که به کميسيون حقوق بشر سازمان ملل درژنوداشتيم گزارشی ازوضعيت نا بهنجار دکتر ناصر زرافشان درزندان اوين به نماينده گان اين کميسيون ارايه کرديم»


XS
SM
MD
LG