لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

جزييات کمک مالی ايران به فلسطينی ها


اسماعیل هنیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی
اسماعیل هنیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی

اسماعيل هنيه نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی درراه بازگشت به غزه، جزييات بيشتری از کمک های ايران به تشکيلات فلسطينی آشکار کرد.


اسماعيل هنيه نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی در حالی سفر به ايران، مصر،چند اميرنشين را به پايان می برد و زودترازموعد به نوار غزه بازمی گردد که دور ديگری از تنش و درگيری ميان نيروهای سازمان حماس با سپاهيان پليس وفادار به جنبش فتح آغاز شده است.


ماجرای قتل سه فرزند خردسال و نوجوان يک افسر فلسطينی که از نيروهای وفادار به رهبری تشکيلات خودگردان فلسطينی بود، به اين تنش ها دامن زده است.


فتح، افراد وابسته به حماس را عامل اين ترور می داند و خواستار بازداشت و مجازات هر چه سريعتر آنها شده است.


روز چهارشنبه نيز يک قاضی که ديدگاه هايی نزديک به حماس داشت، ازپای درآمد. فتح اين ترور را نيز به حماس نسبت داده است.


قول کمک مالی ۲۵۰ ميليون دلاری به دولت فلسطينی نيز، از انتقاد سران فتح به سازمان حماس کنکاسته است.


مقامات فتح سفر اسماعيل هنيه به تهران را با ديده مطلوب نمی نگرند و اظهارات هنيه در باره «هم پيمانی فلسطينی ها با جمهوری اسلامی» را مورد انتقاد قرار داده اند.


ياسر عبدرب از سران فتح گفت هنيه بعنوان نخست وزير فلسطينی بايد توافق هايی را که دولتهای پيشين فلسطينی با اسرائيل امضاء کرده اند به رسميت بشناسد، نه اينکه بر به رسميت نشناختن اسراييل تاکيد کند.


آقای عبدرب و ديگر مقام های فتح می گويند هنيه با اظهاراتش در تهران نشان داد که از شايستگی لازم برای پست نخست وزيری را ندارد.


منابع خبری جهان عرب نيز گزارش می دهند که عربستان، با ابراز ناخشنودی از نزديک تر شدن سازمان حماس به جمهوری اسلامی ايران، سفری را که قرار بود هنيه در پايان ديدار از ايران به عربستان انجام دهد، لغو کرده است.


هنيه، سفر خود به ايران را «تاريخی و بسيار موفقيت آميز» توصيف کرد.


منابع خبری وابسته به حماس، گفته اند کمک جديد ۲۵۰ ميليون دلاری جمهوری اسلامی ايران برای هزينه کردن در اين راه ها استفاده خواهد شد:


- يکصد ميليون دلار برای خريد انواع مايحتاج اساسی برای فلسطينی ها،
- ۶۰ ميليون دلار برای پرداخت مستمری به يک صد هزار کارگر بيکار فلسطينی،
- ۴۵ ميليون دلار برای پرداخت حقوق کارمندان دولت فلسطينی و تعيين مستمری ماهيانه برای خانواده های چند هزار زندانی امنيتی فلسطينی،
- ۲۰ ميليون دلار برای احداث خانه هائی برای آن شمار از فلسطينی هائی که خانه هايشان به دليل شرکت يکی از اعضای خانواده در عمليات مسلحانه عليه اسرائيل ويران شده،
- ۱۵ ميليون دلار برای تاسيس خانه های فرهنگی و احداث اداراتی که به امور ملی فلسطينی ها رسيدگی کند
- يک ميليون و هشتصد هزار دلار برای تعيين مستمری برای شماری از ماهی گيران فلسطينی در غزه .


در مورد راه های هزينه کردن چند ميليون دلار بقيه ای که از هديه ۲۵۰ ميليون دلاری جمهوری اسلامی برای فلسطينی ها تعيين شده، هنوز توضيحی داده نشده است.



XS
SM
MD
LG