لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

درخواست کمک گروه ۸ از ايران برای مبارزه با مواد مخدر


تولید تریاک افغانستان در سال گذشته افزایش داشته است
تولید تریاک افغانستان در سال گذشته افزایش داشته است

وزير کشور آلمان، روز جمعه ۲۵ مه اعلام کرد که کشورهای صنعنی گروه ۸ در نظر دارند ايران و ديگر کشورهای همسايه افغانستان را در مبارزه با مواد مخدر، به کمک بطلبند.


به برآورد سازمان ملل متحد، توليد ترياک افغانستان که ۹۰ درصد هروئين سراسر جهان از آن ساخته می شود، سال گذشته تا ۵۰ درصد افزايش يافته است.


ولفگانگ شيبله وزير کشور آلمان، روز جمعه پس از جلسه وزيران کشور کشورهای موسوم به گروه ۸ گفت: «ما برای مبارزه با توليد مواد مخدر در افغانستان تلاش زيادی کرده ايم، اما متاسفانه نتيجه بدست آمده، راضی کننده نيست.»


کشورهای گروه هشت، در بيانيه خود از پيشرفت در زمينه مبارزه با کشت خشخاش در شمال و مرکز افغانستان استقبال کرده اما در عين حال از بی ثباتی فزاينده در جنوب اين کشور ابراز نگرانی کرده اند

آلمان هم اکنون رياست دوره ای کشورهای گروه هشت را به عهده دارد.


هشت کشور گروه هشت، شامل آلمان، فرانسه، آمريکا، بريتانيا، ايتاليا، کانادا، ژاپن و روسيه هستند.


گروه هشت در بيانيه ای، خواستار استحکام همکاری گسترده کشورهای همسايه افغانستان، به منظور متوقف کردن جريان خروج مواد مخدر از افغانستان از يکسو و جلوگيری از قاچاق اجزايی که در توليد اين مواد به کار می رود به افغانستان، شده اند.


آقای شيبله گفت: ما به اين توافق رسيديم که همه همسايگان افغانستان را از جمله ايران، «به رغم همه مسايل موجود با ايران»، در اين امر مهم شرکت دهيم. او افزود: «ايران نيز از جهت قاچاق مواد مخدر، آسيب فراوانی ديده است.


کمک ایران، «به رغم همه مسایل موجود»


ايران ۹۰۰ کيلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.


کشورهای گروه هشت، در بيانيه خود از پيشرفت در زمينه مبارزه با کشت خشخاش در شمال و مرکز افغانستان استقبال کرده اما در عين حال از بی ثباتی فزاينده در جنوب اين کشور ابراز نگرانی کرده اند.


بر اساس اين بيانيه، بيش از ۶۰ درصد خشخاش افغانستان، سال گذشته در اين منطقه کشت شده و قاچاق مواد مخدر، مساله شورشيان و مساله تروريسم، مشکل به هم پيوسته و مشترکی برای حکومت افغانستان ايجاد کرده است.


XS
SM
MD
LG