لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۷

فراخوان برای جهان فارغ از سلاح هسته ای


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید هنوز کشورهایی بسیاری به بمب اتمی به عنوان تضمینی برای امنیت خود می نگرند
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید هنوز کشورهایی بسیاری به بمب اتمی به عنوان تضمینی برای امنیت خود می نگرند

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه نهم ژانويه، فراخوان خود را برای چشم پوشی جهانی از سلاح هسته ای تکرار کرد.


آقای البرادعی که در کنفرانس استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای در آفريقا، در الجزاير سخنرانی می کرد گفت آژانس بين المللی انرژی اتمی، در تلاش خود برای محدود کردن سلاح هسته ای و در برخورد با کشورهای جهان، از اختيارات يکسانی برخوردار نبوده است.


او افزود ايجاد يک نظام جهانی امنيتی که بر اساس پرهيز از سلاح هسته ای و تاکيد بر مبارزه با فقر بنا شده باشد، راه حل موثر است.


آقای البرادعی گفت: «بايد همواره به خاطر داشته باشيم که هدف پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، ايجاد يک جهان فارغ از سلاح هسته ای است.»


بمب های ۹ قدرت هسته ای جهان می تواند زندگی را به گونه ای که ما آن را می شناسیم، از روی زمین محو کند

او افزود: «۹ کشور جهان سلاح هسته ای در اختيار دارند و ۲۷ هزار کلاهک هسته ای در جهان موجود است». به گفته آقای البرادعی، هنوز ۳۰ کشور جهان به سلاح هسته ای، به عنوان وسيله ای برای تضمين امنيت خود می نگرند.


دبير کل آزانس بين المللی انرژی اتمی، از «۹ قدرت هسته ای» نامی نبرد اما اين کشورها شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا، هند، پاکستان، کره شمالی و اسراييل هستند که گمان می رود زرادخانه سلاح هسته ای در اختيار داشته باشند.


محمد البرادعی در بخشی از سخنان خود به افزايش نگرانی ها در باره احتمال استفاده عمدی يا غير عمدی از سلاح هسته ای «که می تواند زندگی را به گونه ای که می شناسيم نابود کند»، اشاره کرد.


نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مبارزه با گسترش تسلیحات هسته ای


به گفته محمد البرادعی، آژانس بين المللی انرژی اتمی آژانس در اين زمينه نقش حساسی بازی می کند اما دامنه اختيارات آن، از کشور تا کشور فرق می کند.


محمد البرادعی همچنين گفت که کشورهای محدودی، پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای را امضا کرده اند.


اين پروتکل اجازه بازرسی های سر زده بازرسان آژانس از سايت های هسته ای کشور ها را فراهم می کند.


علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران روز سه شنبه گفت ايران در زمينه پروتکل الحاقی، با آژانس همکاری نخواهد کرد.


عبدالعزيز بوتفليقه رييس جمهوری الجزاير در سخنرانی خود از وضعيت نا برابر ميان کشورهای هسته ای و غير هسته ای انتقاد کرد.


آقای بوتفليقه گفت از قدرت های غير هسته ای خواسته می شود که با گسترش تسليحات هسته ای مبارزه کنند، در حالی که قدرت های هسته ای در عمل کردن به قولی که برای کاهش زرادخانه های هسته ای خود داده اند، سرعت عمل نشان نداده اند.


XS
SM
MD
LG