لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

هشدار عفو بین الملل درباره اعدام های جدید در خوزستان


عفو بين الملل می گويد در پی اعدام مالک بنی تميم، عليرضا عساکره و علی معطوری زاده، ممکن است ۹ محکوم ديگر اين پرونده به زودی اعدام شوند
عفو بين الملل می گويد در پی اعدام مالک بنی تميم، عليرضا عساکره و علی معطوری زاده، ممکن است ۹ محکوم ديگر اين پرونده به زودی اعدام شوند

سازمان عفو بين الملل در گزارشی درباره اعدام سه زندانی عرب خوزستانی از سرنوشت ۹ زندانی متهم ديگر پرونده بمب گذاری سال گذشته اهواز، ابراز نگرانی کرد.


سازمان عفو بين الملل در دو گزارش تکميلی درباره اعدامِ سه زندانی عرب خوزستانی که در روز سه شنبه ۲۸ آذرماه در زندان سپيدار خوزستان، نسبت به خطر اعدام برای ديگر ديگر محکومان اين پرونده ابراز نگرانی کرده است.


عفو بين الملل می گويد در پی اعدام مالک بنی تميم، عليرضا عساکره و علی معطوری زاده، ممکن است ۹ محکوم ديگر اين پرونده به زودی اعدام شوند.


اين۹ زندانی عبارتند از: ماجد آل بوغبيش، محمد چعب پور، عبدالحسين حريبی، خلف خُضيری، قاسم سلامات، عبدالله سليمانی، عبدالرضا سنواتی زرقانی، عبدالله فرج الله چعب، و حسين مراضی.


عفو بين الملل آنگاه به اعترافات دَه نفر از محکومانِ پرونده بمب گذاری سال گذشته اهواز اشاره می کند که روز ۲۲ آبان از شبکه تلويزيونی استان خوزستان پخش شده است.


عفو بين الملل باور دارد فردی که در اين اعترافات علی مطيری نژاد معرفی شد، همان علی مطوری زاده است که روز سه شنبه ۲۸ آذرماه همراه دونفر ديگر از محکومان اعدام شد.


در برنامه تلويزيونی يادشده، متهمان به دست داشتن در بمب گذاری ها و عضويت در گروهی به نام «آل ناصر» اعتراف کردند، در حاليکه عفو بين الملل می گويد از اين تشکل مخالف و تقريباً گمنام از زمان جنگ هشت ساله ايران و عراق به اين سو، فعاليتی ديده نشده بود.


همزمان عفو بين الملل در گزارش دوم تکميلی خود، از علی معطوری زاده به عنوان يکی از موسسا ن «حزب الوفاق» در خوزستان نام می برد.


اين همان حزبی است که دادستانی اهواز در روز ۱۳ آبان ِ امسال با صدور اطلاعيه ای آن را غير قانونی اعلام کرد و وعده داد که با اعضاء و افراد مرتبط با اين تشکل شديدآً برخورد کند.


عفو بين الملل می افزايد جسد سه اعدام شده خوزستانی تا کنون به خانواده آنها تحويل داده نشده و بيم آن می رود که اين اجساد بی نام و نشان در گورستانی جمعی که «لعنت آباد» نام نهاده شده، به خاک سپرده شوند.


عفو بين الملل می گوید جسد سه اعدام شده خوزستانی تا کنون به خانواده آنها تحويل داده نشده و بيم آن می رود که اين اجساد بی نام و نشان در گورستانی جمعی که «لعنت آباد» نام نهاده شده، به خاک سپرده شوند

بنا بر همين گزارش مسئولان امنيتی از ديدار مردم سوگوار برای تسليت گويی با خانواده اعدام شدگان جلوگيری می کند.


در گزارش دوم عفو بين الملل آمده است که فهيمه اسماعيل زاده بداوی که همراه با هسرش علی معطوری زاده در نهم اسفند سال گذشته بازداشت شده بود، هنگام بازداشت هشت ماهه آبستن بود.


بنا بر اين گزارش فهيمه اسماعيل زاده بداوی فرزندش به نام سلماء را ، پيش از زندانی و محکوم شدن به پانزده سال حبس، در زندان کارون به دنيا آورد.


خانم اسماعيل زاده بداوی در اهواز آموزگاری می کرده، دانشجوی رشته رياضی دانشگاه آزاد دزفول بوده و در همين دانشگاه جذب فعاليت سياسی شده است.


مادر فهيمه اسماعيل زاده بداوی نيز همزمان با او و همسر اعدام شده اش، بازداشت شده بود.


عفو بين الملل در گزارش دوم خود می افزايد علی معطوری زاده پس از بازداشت در مکانی نامعلوم زندانی شده بود و در اين مکان خطر شکنجه او را تهديد می کرده است.


عفو بين الملل از رهبر و رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران در خواست متوقف کردن اعدام ديگر متهمان پرونده بمبگ ذاری اهواز را کرده و از بشردوستان خواسته با فرستادن نامه و تومار به آيت الله سيد علی خامنه ای و آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، همين درخواست را با اين دو مقام جمهوری اسلامی ايران در ميان بگذارند.




XS
SM
MD
LG