لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

از جمعه تا جمعه


دیدار جلال طالبانی از ایران، از مهم ترین وقایه هفته گذشته بود
دیدار جلال طالبانی از ایران، از مهم ترین وقایه هفته گذشته بود

رويدادها ی هفته گذشته: سفررییس جمهوری عراق به ايران، نامه محمود احمدی نژاد، فتوای قتل دو روزنامه نگار، انتشار اسامی نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری


از جمله روی دادها ی هفته گذشته، سفررییس جمهوری عراق به ايران، نامه محمود احمدی نژاد به مردم آمريکا، فتوای قتل دو روزنامه نگارجمهوری آذربايجان توسط يک مرجع تقليد در ايران، و انتشار اسامی نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری، به همراه اعلام فهرست واحد اصلاح طلبان برای انتخابات شوراهای شهر و روستا بود.


«سفری کاملا موفقيت آميز» - طالبانی


سفر جلال طالبانی،رییس جمهوری عراق به ايران، يکی از مهم ترين رويدادها در سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران به شمار می رود .


جلال طالبانی نخستين ر ی يس جمهوری عراق است ، که در زمان حکومت جمهوری اسلامی، به ابران سفر کرد. سفر وی در شرايط مطرح بودن بحث هايی در باره پيش نهاد تونی بلر نخست وزير بريتانيا برای گفت و گو با تهران و دمشق به منظور کمک به برقراری آرامش و ثبات در عراق صورت گرفت.


رئيس جمهوری عراق درجريان سفر سه روزه خود به ایران، با رهبر ورییس جمهوری و برخی ديگر ازمقام های ايرانی ديدار کرد.


آقای طالبانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با همتای ايرانی اش، سفرخود را کاملا موفقيت آميز ارزیابی کرد و گفت توافق وی با مقام های ايرانی، درهمه زمينه ها، کامل بوده است.


محمود احمدی نژاد،رییس جمهوری اسلامی ايران نيز تاکيد کرد که تهران به تقويت ثبات و امنيت عراق بسيار علاقمند است و در اين مورد به بغداد کمک خواهد کرد.


آقای احمدی نژاد همچنين، از « گروه های تندرو یی که وحدت بين ملت عراق را خدشه دار می کنند » انتقاد کرد.


سفر آقای طالبانی به ايران در شرايطی انجام شد، که رییس جمهوری آمريکا گفت ه است اگر ايران می خواهد نقشی درامورعراق ايفا کند، بايد به تشويق صلح در آنجا بپردازد و برای برقراری امنيت در عراق گام های سازنده بردارد.


نامه سياسی يا شيرين کاری تبليغاتی

نامه محمود احمدی نژاد،رییس جمهوری اسلامی ايران به مردم آمريکا، ديگر رويداد مهم سياست خارجی ايران در هفته گذشته به شمار می رود.

محمود احمدی نژاد در نامه خود از مردم آمريکا خواست در تغيير سياست واشنگتن در عراق و خروج نيروهای آمريکايی از آن کشور، به دولت جورج بوش فشار آورند.


ری يس جمهوری اسلامی ايران همچنين پيشنهاد کرد آمريکا بودجه ارتش خود درعراق را صرف احتياجات داخلی اش کند.


آقای احمدی نژاد در نامه خود ، حمايت آمريکا از اسرای يل و نيز « صهيونيست ها » را « تاسف آور » توصیف کرد .


درنخستين واکنش واشنگتن به اين نامه، تام کيسی، سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا، اين نامه را يک «شيرين کاری تبليغاتی» خواند.


آقای کيسی گفت: واکنش من اين است که در اين نامه موضوع جديدی گفته نشده است و واقعا چيزی جز تبليغات از سوی دولت جمهوری اسلامی ايران نيست.


محمود احمدی نژاد، حدود شش ماه پيش، نامه ای به رییس جمهوری آمريکا نوشت که آقای بوش به آن پاسخی نداد.


فتوايی برای قتل دو روزنامه نگار


از جمله رويداد های داخلی ايران در هفته گذشته، صدور فتوای فتل دو روزنامه نگار جمهوری آذربايجان از سوی يکی از مراجع تقليد شيعيان در ايران بود.


فتوايی که يادآور فتوای قتل سلمان رشدی، نويسنده کتاب « آيات شيطانی » توسط آيت الله خمينی در سال های پايانی دهه 1360 خورشيدی بود.


آيت الله محمد فاضل لنکرانی، اين فتوا را به دليل آنچه که توهين دو روزنامه نگار جمهوری آذربايجان به پيامبر اسلام خواند ه ، صادر کرد و آنان را « واجب القتل » دانست.


در حدود دو ماه پيش،روزنامه نگاری به نام رافق تقی در هفته نامه «صنعت»، چاپ جمهوری آذربايجان به نقد سياست جمهوری آذربايجان در زمينه مذهب پرداخت.


گفته شده است اين روزنامه نگار در مطلب خود به پيامبر مسلمانان توهين کرده است. رافق تقی به همراه سمير صداقت اوغلو سردبير نشريه صنعت، به اتهام تفرقه مذهبی به دو ماه زندان محکوم شد ه است .


اين در حالي ا ست که واکنش های اعتراض آميز فراوانی در جمهوری آذربايجان، ترکيه و ايران به انتشار اين مقاله ابراز شده است.


تبليغات نامزدهای خبرگان و فهرست واحد اصلاح طلبان برای شوراها


تبليغات نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری در ايران از روز پنجشنبه آغاز شد.


کامران دانشجو، استاندار تهران، گفت: هر نامزد انتخابات اجازه سخنرانی تبليغاتی در راديو و تلويزيون جمهوری اسلامی ايران را دارد.


۱۶۳ نامزد مجلس خبرگان رهبری، در انتخابات اين مجلس که قرار است روز ۲۴ آذر ماه برگزار شود، شرکت خواهند کرد.


از سوی ديگر، احزاب و سازمان های اصلاح طلب، فهرست واحدی را برای انتخابات شوراهای شهر و روستا معرفی کردند.


تدوين اين فهرست پس از هفته ها راي زنی انجام گرفت. اين در حالي ا ست که احزاب و سازمان های وابسته به محافظه کاران، به رغم رايزنی های بسيار، تاکنون موفق به تهيه فهرست واحدی نشده اند.



  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG