لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

«حقیقت تلخ» و رویای شیرین


فیلم حقیقت تلخ، با شرکت ال گور معاون پیشین رییس جمهوری آمریکا، برنده جایزه اسکار شد
فیلم حقیقت تلخ، با شرکت ال گور معاون پیشین رییس جمهوری آمریکا، برنده جایزه اسکار شد

تهيه کننده فيلم «حقيقت تلخ» فيلمی درباره شرايط نامساعد اقليمی زمين با شرکت ال گور معاون سابق رييس جمهور آمريکا، بخش تجاری فعاليت های سينمايی خود را به طور موقت کنار گذاشت و متعهد شد تا پيام مهم شرايط محيط زيست را به گوش جهانيان برساند.


نتيجه اين کار برنده شدن اسکار در رده بندی بهترين فيلم مستند سال و غرور و افتخار بی پايان بود.

تا پيش از به پايان رسيدن مراسم اسکار يکشنبه شب گذشته، لارنس بندر تهيه کننده فيلم های سينمايی هاليوود، صدها ايميل يا نامه های الکترونيکی حاوی تبريک به خاطر برنده شدن بهترين فيلم مستند سال پيام هايی از جمله از سوی اعضای کنگره آمريکا، مردم معمولی، «مای اسپيس»، شخصيت های سرشناس، «ياهو» و حتی کارشناسان شرايط جوی شرکت های بزرگی مانند «وال مارت» نيز ديده می شد.


درهاليوود کار فيلمسازی همواره به دو بخش مجزا تقسيم شده است: بخش فيلمسازی تفريحی برای ايجاد منافع مالی و فيلمسازی برای کمک رسانی به هدف های ارزنده شخصيت های معروف.


اما تا کنون به ندرت اتفاق افتاده است که اين دو بخش مختلف هاليوود با چنين هماهنگی و شکل تاثير گذارکنونی مکمل يکديگر شوند.

ضمن آنکه مقاصد نيک و کارآيی، «ال گور» را تبديل به يک قهرمان درخشان کرد، برای نخستين بار نيز مراسم جايزه اسکار به عنوان يک مراسم «سبز» معرفی شد.


برای «لارنس بندر» تهيه کننده فيلم «حقيقت تلخ» شب برگزاری مراسم اسکار مفهومی بيش از فقط برنده شدن يک جايزه سينمايی داشت

اين بدين معنی بود که اعضای «آکادمی علوم سينمايی آمريکا» خود را حامی و پيرو حفاظت از محيط زيست خواندند.


اما برای «لارنس بندر» تهيه کننده فيلم «حقيقت تلخ» شب برگزاری مراسم اسکار مفهومی بيش از فقط برنده شدن يک جايزه سينمايی داشت.


او نه تنها توانست اشتياق شديد يک «معاون رييس جمهور پيشين» را تبديل به يک برگ برنده و جشن همگانی بر روی صحنه جوايز اسکار کند بلکه توانست صنعت سينمای آمريکا را در يکی از مهمترين جنبش های جهانی روز يعنی مساله شرايط زيست محيطی، به بهترين وجهی شرکت دهد.

مايکل فلدمن يکی از مشاوران «ال گور» معتقد است که لارنس بندر يک مرد خستگی ناپذير است که اگر راهی پيدا می کرديم از اين انرژی بی انتهای او استفاده کنيم، هرگز محتاج به نفت نميشديم!


لارنس بندر ۴۹ ساله که تهيه کننده تمامی فيلم های کارگردان معروف سينما «کونتين تارانتينو» از جمله «کيل بيل» و پالپ فيکشن است از سال ها پيش به مسايل مربوط به سياست و شرايط محيط زيست علاقمند بوده است.


او در شش سال گذشته يکی از موثرترين اعضای حزب دمکرات آمريکا از لحاظ کمک های مالی به نامزدهای انتخاباتی اين حزب بوده است و در سال ۲۰۰۴ به تنهايی صدها هزار دلار برای کمک رسانی به حوزه انتخاباتی سناتور جان کری گردآوری کرد.


او در طول تهيه فيلم «حقيقت تلخ» ساختن فيلم های پولساز را کنار گذاشت تا به همراه ال گور برای آگاه کردن جهانيان از مساله گرمايش زمين به اقصی نقاط جهان مسافرت کند. او اما امروز توانسته است ژاندر تازه اياز فيلم سازی در هاليوود را رواج دهد.


XS
SM
MD
LG