لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

امضای توافق هسته ای آمریکا و هند


مانموهان سین می گوید توافق هسته ای هند و آمریکا، به حاکمیت هند لطمه ای وارد نمی کند
مانموهان سین می گوید توافق هسته ای هند و آمریکا، به حاکمیت هند لطمه ای وارد نمی کند

لايحه نهايی توافق هسته ای هند و آمريکا که به تاييد سنا و کنگره آمريکا رسيده بود، روز دوشنبه ۱۸ دسامبر، توسط رييس جمهوری آمريکا امضا و به قانون تبديل شد.


رييس جمهوری آمريکا در مراسمی که به مناسبت امضای اين قرارداد تاريخی برگزار شد گفت اين قرارداد همکاری ميان «دو دمکراسی بزرگ جهان» را استحکام خواهد بخشيد.


آقای بوش روابط ميان ايالات متحده آمريکا و هند را «حياتی تر» از هر زمانی خواند و لايحه همکاری هسته ای آمريکا و هند را در راستای «چالش های قرن ۲۱ در زمينه نيازهای انرژی و امنيت» ارزيابی کرد.


اين قرارداد همکاری ميان دو دمکراسی بزرگ جهان را استحکام خواهد بخشيد
جرج بوش

بر پايه توافق ميان هند و آمريکا، هند در مقابل دريافت سوخت هسته ای برای پاسخ به نياز فزاينده انرژی جمعيت يک ميليارد نفری خود، در عرض هشت سال آينده راکتورهای نظامی و غير نظامی خود را مجزا می کند.


راکتورهای غير نظامی اين کشور نيز بر پايه اين توافق، مشمول بازرسی های آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهند شد.


از آنجا که هند عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای نيست، در عرض ۳۰ سال گذشته، از دريافت سوخت هسته ای از آمريکا محروم بوده است.


اکنون اين نکته که بخشی از نيروگاه های هسته ای هند برای اولين بار به روی بازرسان آژانس باز می شود، برای بسياری از جمله محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مثبت ارزيابی شد.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا سال گذشته در جريان ديدار خود از هند، توافق هسته ای ميان هند و آمريکا را در راستای مبارزه با گسترش تسليحات هسته ای، «بسيار مهم» توصيف کرد.


با اين حال مخالفان اين توافق، آن را ضربه ای به پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي ارزيابی می کنند.


رييس جمهوری آمريکا در بخشی از سخنان روز دوشنبه خود گفت «اين لايحه، آمريکا را امن تر خواهد کرد و راه پيوستن هند به تلاش بين المللی برای جلوگيری از گسترش تسليحات هسته ای را نيز هموار خواهد نمود».


مانموهان سينگ نخست وزیر هند که در دهلی نو با انتقاد پارلمان اين کشور رو به رو است گفت هر گونه تعهد هند به عدم آزمايش هسته ای، به حاکميت هند ضربه ای وارد نخواهد ساخت.


آقای سينگ گفت هنوز چند اشکال فنی در باره اين توافق وجود دارد که در جريان مذاکره حل خواهد شد.
کنگره آمريکا اخيرا توافق هسته ای هند و آمريکا را به خودداری هند از انجام آزمايش هسته ای جديد مشروط کرد. اگر اين آزمايش صورت گيرد، ارسال سوخت آمريکا به هند، متوقف خواهد شد.


هند کشوری دارای سلاح اتمی است که آخرين آزمايش هسته ای خود را در سال ۱۹۹۸ انجام داده است. اين کشور عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای نيست. از ميان بيست و دو راکتور هسته ای هند، هشت راکتور برای استفاده نظامی به کار می روند.







XS
SM
MD
LG