لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

«به رغم نیاز به نفت، ایران هسته ای را نمی پذیریم»


وزير امور خارجه ژاپن گفت هنوز درباره اقدام بعدی ژاپن و اينکه آيا ژاپن می خواهد تحريم های تازه ای را عليه ايران اعمال کند، تصميمی نگرفته ايم.
وزير امور خارجه ژاپن گفت هنوز درباره اقدام بعدی ژاپن و اينکه آيا ژاپن می خواهد تحريم های تازه ای را عليه ايران اعمال کند، تصميمی نگرفته ايم.

تارو آسو وزير امور خارجه ژاپن روز جمعه بيست و سوم فوريه گفت که نياز ما به نفت باعث نخواهد شد که يک ايران مجهز به سلاح هسته ای را بپذيريم.


وزير امور خارجه ژاپن گفت هنوز درباره اقدام بعدی ژاپن و اينکه آيا ژاپن می خواهد تحريم های تازه ای را عليه ايران اعمال کند، تصميمی نگرفته ايم.


با اين حال، به گفته او بار ديگر موضع ژاپن را در اين زمينه تکرار کرد که «ما هرگز اين سياست را که چون به نفت نياز داريم، بگذاريم ايران به سلاح هسته ای دست يابد، در پيش نخواهيم گرفت.»


به گفته وی موضوع سلاح هسته ای از موضوع نفت جدا است.


ژاپن، هفته گذشته بخشی از دارايی های مالی جمهوری اسلامی را مسدود کرد. اين کشور صادرات هر گونه موادی را به ايران که به فعاليت های هسته ای مربوط می شود، ممنوع کرده است.


روز پنجشنبه، گزارش محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که درباره خودداری ايران از اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، به شورای امنيت فرستاده شد.


ترجيح می داديم مجبور نباشيم به شورای امنيت سازمان ملل متحد باز گرديم و ترجيح می داديم ايران که بارها از مذاکرات احتمالی سخن گفته، پيشنهاد ما را می پذيرفت
آنگلا مرکل

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا پيش از جلسه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در تاريخ ۵ تا ۹ مارس در وين برگزار می شود، اقدامی نخواهد کرد.


اين مساله امکان از سرگيری مذاکرات را يکسره از بين نبرده است.


پيش بينی شده که اگر ايران همچنان بر ادامه غنی سازی پا بفشارد و قطعنامه ۱۷۳۷ را ناديده بگيرد، دور دوم تحريم ها در انتظار ايران خواهد بود.


درهای مذاکره به روي ايران باز است


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز جمعه ۲۳ فوريه گفت درهای مذاکره به روی ايران باز است، اما اين کشور به تعهدات بين المللی خود عمل نکرده است.


خانم مرکل گفت: «از يک سو در مذاکرات به روی ايران باز خواهد ماند، اما از سوی ديگر گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ايران به تعهدات خود عمل نکرده است و بايد از اينکه يک بار ديگر اين مسير به شورای امنيت سازمان ملل متحد هدايت می شود، استقبال کرد.»


خانم مرکل از «اتحاد رضايت بخش» جهانی عليه قصد ايران برای ادامه فعاليت های هسته ای به رغم در خواست جهانی برای متوقف کردن اين فعاليت ها سخن گفت.


او افزود:«ترجيح می داديم مجبور نباشيم به شورای امنيت سازمان ملل متحد باز گرديم و ترجيح می داديم ايران که بارها از مذاکرات احتمالی سخن گفته، پيشنهاد ما را می پذيرفت».


پيشنهاد البرادعی بار ديگر در مرکز توجه


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرزی اتمی روز جمعه گفت «دريچه فرصت» به روی ايران برای بازگشت به ميز مذاکرات باز خواهد ماند.


آقای برادعی به خبرنگاران گفت که او هنوز مايل است اختلاف بر سر برنامه هسته ای ايران از طريق مذاکره حل شود.


او به طرح پيشنهادی خود که به طرح «توقف» موسوم شده، اشاره کرد. بر اساس اين طرح، به طور همزمان هم تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران متوقف می شود و هم ايران فعاليت های هسته ای غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در می آورد.


محمد البرادعی همچنين گفت: «ما مايليم ديالوگی ميان همه طرف های درگير در اين زمينه که چگونه می توان شرايط بازگشت به ميز مذاکرات را فراهم کرد و نيز برای يافتن يک راه حل طولانی مدت، مشاهده کنيم.


از سوی ديگر بن گی مون دبير کل سازمان ملل متحد که همراه با آقای البرادعی به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد نيز گفت: «خالصانه اميدوارم که مقام های ايرانی از مورد مساله هسته ای کره شمالی درس بگيرند. آنها بايد از طريق ديالوگ، برای کشور و مردم خود، به فکر آينده بهتری باشند.


XS
SM
MD
LG