لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

مرگ آفريننده کارتون های محبوب


کارتون عصر حجر یکی از موفق ترین کارهای جوزف باربارا بود
کارتون عصر حجر یکی از موفق ترین کارهای جوزف باربارا بود

جوزف باربرا يکی از دو هنرمندی که کارتون های معروفی چون عصر حجر،تام و جری و اسکوبی دوو را خلق کردند، روز چهارشنبه در سن ۹۵ سالگی درگذشت.


جوزف باربرا و همکار هنری او ويليام هانا در مدت زمان کوتاهی پس از خلق دو شخصيت محبوب کارتونی «تام و جری» - ماجرای جنگ و جدال های يک موش و گربه مصور- برای استوديوی متروگلدوين ماير به آن چنان موفقيتی دست يافتند که در اوايل دهه پنجاه ميلادی کمپانی مستقل خود را در هاليوود پايه گذاری کردند.


نتيجه اين همکاری در طول سال ها خلق محبوب ترين شخصيت های خيالی يا «سوپر استار» های کارتونی چون «اسکوبی دوو» و «يوگی و دوستان» بود که امروز جزو جدا نشدنی فرهنگ پاپ آمريکا محسوب می شوند.


جوزف باربرا در جوانی و پس از راهيابی به مجله های مخصوص نشر کارتون کم کم به دنيای سينما و تلويزيون هاليوود راه پيدا کرد.


در سال ۱۹۳۷ جوزف باربرا در استوديوی متروگلدوين ماير با ويليام هانا آشنا شد و همکاری خود را با او آغاز کرد.


نتيجه اين همکاری، خلق دو شخصيت موش و گربه به نام های تام و جری است . طی اين همکاری هفده ساله، صدها کارتون تام و جری توسط اين دو هنرمند ساخته شد و آنها چهارده بار نامزد دريافت جايزه اسکار شدند و هفت بار اين جايزه را از آن خود کردند.


با تاسيس کمپانی «هانا باربرا» آقای جوزف باربرا و همکار هنری او ويليام هانا، دست به ساختن کارتون های عصر حجر زدند. در طول چند دهه پس از آن شرکت «هانا باربرا»، بيش از ۳۰۰ قطعه مختلف و ۳۰۰۰ برنامه نيم ساعته کارتونی برای تلويزيون توليد کردند.


ماجراهای «فرد فلينتستون» و دوست صميمی اش «بارنی روبل» به محبوبيت چشم گيری دست يافت و اين محبوبيت به سرعت به کشورها و فرهنگ های ديگر نيز سرايت کرد

بيش از نيم قرن است که مردم در سراسر جهان از تماشای آثار کارتونی جوزف باربرا و ويليام هانا لذت می برند و فيلم های کارتونی آنها هم چنان در کشورهای مختلف و به زبان های زنده دنيا به نمايش در مِی آيد.


در پنجاه سال گذشته اغلب کارتون های «هانا باربرا» در ايران نيز به نمايش درآمده و تصاويری از شخصيت های کارتونی آن ها را ميليون ها نفر در سراسر جهان از طريق چاپ روی تی شرت و محصولات ديگر خريداری می کنند.


شرکت "هانا باربرا" در سال ۱۹۶۰ کارتون «عصر حجر» را به عنوان يک برنامه خانودگی برای تلويزيون تهيه کرد.


ماجراهای «فرد فلينتستون» و دوست صميمی اش «بارنی روبل» بلافاصله به محبوبيت چشم گيری در ميان تماشاگران تلويزيونی دست يافت و اين محبوبيت به سرعت به کشورها و فرهنگ های ديگر نيز سرايت کرد.


جوزف باربرا علاوه بر دريافت جوايز اسکار توانست به همراهی ويليام هانا هشت جايزه «امی» که اسکاری برای تجليل از برنامه های تلويزيونی محسوب می شود نيز دريافت کند.


جوزف باربرا تا روزهای آخر زندگی در خانه مسکونی خود در لس آنجلس به کاری که برای آن آفريده شده بود يعنی کشيدن و خلق کارتون ادامه داد.


XS
SM
MD
LG