لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

«هنوز برای مذاکره با ايران وقت هست»


محمد البرادعی می گوید هنوز برای مذاکره با ایران دیر نشده است
محمد البرادعی می گوید هنوز برای مذاکره با ایران دیر نشده است

محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نوزدهم فوريه گفت که هنوز برای مذاکره با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور زمان باقی است.


آقای البرادعی همچنين گفت که مساله ايران تنها از طريق تحريم حل نمی شود و بايد اين کشور را در مذاکرات درگير کرد.


آقای البرادعی که در لندن سخنرانی می کرد گفت ايران يک خطر فوری نيست و اين کشور بين ۴ تا ۶ سال تا توانايی توليد سلاح اتمی فاصله دارد.


به گفته او، اين بدين معنی است که «زمان کافی برای گفت و گو و مذاکره با ايران وجود دارد.»


از سوی ديگر مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه فاننشال تايمز که روز سه شنبه بيستم فوريه منتشر خواهد شد گفت که ايران ممکن است کمتر از ۶ ماه با توانايی غنی سازی در مقياس صنعتی فاصله داشته باشد.


او افزود اين کشور دست کم پنج سال تا توانايی توليد سلاح هسته ای فاصله دارد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت «نظام ما ترکيبی است از نابرابری و ناامنی» و افزود که همکاری های جهانی و کمک بيشتر برای کشورهای فقير، لازمه يک جهان فارغ از سلاح هسته ای است.
محمد البرادعی، پنج خطری که امنيت جهان را تهديد می کنند «فقر، جنايت های سازمان يافته، تروريسم، جنگ و سلاح های کشتار جمعی» توصيف کرد.


آقای البرادعی خطرناک ترين سناريو را دست يابی تروريست ها به سلاح هسته ای ارزيابی کرد زيرا به گفته او، تروريست ها در صورت دست يابی به سلاح هسته ای، بدون درنگ از آن استفاده خواهند کرد.


دیدار البرادعی و لاریجانی در آستانه گزارش آژانس


علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز سه شنبه پيشاپيش گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره فعاليت های هسته ای ايران، با محمد البرادعی ديدار خواهد کرد.


يک مقام آژانس در گفت و گو با خبرگزاری رويترز تاييد کرد که ايران درخواست اين ديدار را داده و محمد البرادعی با اين ملاقات موافقت کرده است.


هنوز از موضوع گفت و گوی آقای لاريجانی و محمد البرادعی جزيياتی در دست نيست، اما در پايان اين هفته، همزمان با پايان موعد شورای امنيت سازمان ملل متحد، قرار است محمد البرادعی گزارش خود را در باره ميزان همکاری ايران با قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه کند.


قرار است علی لاریجانی و محمد البرادعی روز سه شنبه دیدار و گفت و گو کنند

شورای امنيت سازمان ملل متحد در حدود ۶۰ روز به ايران وقت داده بود که همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


گفته می شود ممکن است موضوع «وقفه» پيشنهادی محمد البرادعی برای متوقف شدن همزمان غنی سازی اورانيوم توسط ايران و لغو تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، از موضوع های مورد بحث البرادعی و لاريجانی باشد.


متکی: مذاکرات سولانا و لاريجانی از سر گرفته می شود


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران خبر داد که علی لاريجانی و خاوير سولانا موافقت کرده اند که به زودی مذاکرات خود را از سر گيرند.


دفتر کريستينا گالاک، سخنگوی خاوير سولانا به راديو فردا گفت که هنوز درخواستی برای مذاکره آقای لاريجانی با سولانا به بروکسل اعلام نشده و قراری هم برای ديدار آقای سولانا با لاريجانی گذاشته نشده است.


با اين حال به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، منوچهر متکی پس از ديدار با همتای عمانی خود به خبرنگاران گفت:«سولانا و لاريجانی توافق کرده اند از همان مقطعی که مذاکرات آنها قطع شده بود، اين گفت وگوها ادامه پيدا کند.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است: «در مذاکرات می توان به راهی رسيد که هم حق ايران محفوظ شود و هم راهی برای رفع نگرانی از طرف ديگر پيدا شود.»


هنوز طرف اروپايی مذاکره کننده با آقای لاريجانی نسبت به اين خبر واکنشی نشان نداده است.


تاخیر دوباره در راه اندازی بوشهر


يک منبع خبری در سازمان انرژی اتمی روسيه روز دوشنبه نوزدهم فوريه خبر داد که روسيه کار ساخت نيروگاه بوشهر را به تاخير خواهد انداخت.


به گزارش خبرگزاری رويترز علت تاخير دوباره در تکميل نيروگاه، ديرکرد ايران در پرداخت وجه مقرر بوده است. يک مقام روسی به اين خبرگزاری گفته است که از زمان مقرر پرداخت وجه لازم توسط ايران، بيش از يک ماه می گذرد.


سرگئی نوويکف سخنگوی سازمان فدرال انرژی اتمی روسيه به آسوشيتدپرس گفته است تاخير در پرداخت وجه مقرر توسط ايران، «به طور قطع» در زمان راه اندازی بوشهر تاثير خواهد داشت.


ایران می گوید در پرداخت های خود به روسیه تاخیر نداشته است


در همين حال ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از قول محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی روسيه گفت که ايران همه وجوه خود را پرداخت کرده است.


به گفته آقای سعيدی، ايران هيچ گونه تاخيری در پرداخت وجوه مالی خود به روسيه نداشته است.


روسيه در اوايل سال های ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت. اين کار تا کنون چند بار به دلايل فنی به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


مسکو قرار است در ماه مارس ماه آينده ميلادی در حدود يک ماه و نيم ديگر، ارسال سوخت هسته ای را به بوشهر آغاز کند.


تحریم های شورای امنیت و نیروگاه هسته ای بوشهر


با وجود آنکه تحريم های بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی، در حدود دو ماه پيش، شامل نيروگاه بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان ممکن است تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد.آمريکا و کشورهای اروپايی، فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران را تلاش برای دستيابی به بمب اتمی می دانند و از ايران خواسته اند تا زمانی که صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران روشن نشده، روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آميز و برای توليد برق دنبال می کند.


شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۳۷ به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند. اين مهلت، چهار روز ديگر به پايان می رسد.


در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل، تحريم هايی هم عليه ايران اعمال شده که برنامه های موشکی و اتمی ايران را در بر می گيرد.


XS
SM
MD
LG