لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

اجرای طرح ۴۸ مرحله ای امنيت پليسی در مشهد


طرح ویژه پلیس در مشهد اجرا می شود.
طرح ویژه پلیس در مشهد اجرا می شود.

فرمانده نيروی انتظامی خراسان رضوی از اجرای طرح ويژه پليسی در مشهد خبر داد. به گفته حمید فهيمی راد اين طرح که با عنوان «طرح ثامن» اجرا خواهد شد، شامل ۴۸ مرحله يک تا ۵ روزه است که در مرحله آزمايشی آن در روزهای اخير به اجرا در آمد. روزنامه های استان خراسان ضمن انعکاس اظهارات فرمانده نيروی انتظامی اين استان اجرای طرح ثامن را موجب پليسی شدن شهر مشهد دومين کلان شهر کشور و بزرگترين شهر مذهبی ايران عنوان کرده اند.


فرمانده نيروی انتظامی خراسان رضوی در اولين نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران از زمان آغاز به کارش در اين سمت، با ارايه آمارهايی از وضعيت اجتماعی مشهد گفت طی ۱۰ ماه گذشته ٢٢٢ مورد درگيری مسلحانه در خراسان رضوی رخ داده که در اين درگيری ها ۱۰۴ نفر که وی آنها را قاچاقچی و متجاوز مرزی ناميده، کشته شدند.


آقای فهيمی راد اعلام کرد در همين مدت ۱۲ هزار و ۳۴ نفر به اتهام سرقت، ۲۵۰۰ نفر به عنوان اتباع غير مجاز، و ۳۸۶ نفر تحت عنوان اراذل دستگير شده اند.


به گفته فرمانده نيروی انتظامی خراسان سه درصد از سارقان دستگير شده زن هستند، و سن ۳۱ درصد دستگيرشدگان بين ۱۹ تا ۲۴ سال است که ۶۰ درصد شان تحصيلاتی در حد ابتدايی دارند.


طرح ويژه پليسی در مشهد


فرمانده نيروی انتظامی خراسان رضوی به دنبال ارايه چنين آماری تاکيد کرد که اجرای طرح مورد نظرش با عنوان «طرح ثامن» امنيت را در اين استان به حد اعلای خود می رساند. او از خبرنگاران نيز خواست تا عينک خود را عوض کنند و با عينک پليس به مسايل نگاه کنند.


حمید فهيمی راد در مورد جزييات طرح ويژه پليسی در مشهد گفت اين طرح شامل ۱۲ مرحله ۵ روزه، و ۳۶ مرحله يک روزه خواهد بود.


به گفته فرمانده نيروی انتظامی خراسان سه درصد از سارقان دستگير شده زن هستند، و سن ۳۱ درصد دستگيرشدگان بين ۱۹ تا ۲۴ سال است که ۶۰ درصد شان تحصيلاتی در حد ابتدايی دارند

او تاکيد کرد که طی اجرای اين طرح شش يگان تخصصی شامل پليس آگاهی، پليس پيش گيری، پليس موادمخدر، فرماندهی مرزبانی، پليس اطلاعات و امنيت، راهنمايی و رانندگی، و پليس راه در کنار يگان های ويژه اين نيرو «طرح کنترل مجرمان حرفه ای»، «شناسايی، بازرسی و کنترل واحدهای صنفی»، «شناسايی و کنترل منازل و مناطقی که احتمال آلودگی به مواد مخدردارند»، «محل های عرضه محصولات فرهنگی که احتمال توزيع محصولات غيرمجاز فرهنگی در آنها وجود دارد» و آنچه وی «اماکن دارای ماهواره»، «کانون های انحراف اخلاقی» و «مراکز مفاسد اجتماعی» ناميده را به اجرا می گذارند.


فرمانده نيروی انتظامی خراسان رضوی هدف از اجرای طرح ويژه مقابله اجتماعی در مشهد و ساير شهرهای خراسان را «ايجاد احساس امنيت» عنوان کرده و در پاسخ به خبرنگارانی که پليسی کردن شهر را سبب گسترش احساس نا امنی دانستند گفت: «چنانچه با آشفتگی ها و انحرافهای اخلاقی برخورد نشود و نسبت به ريشه يابی و شناسايی کانون های آنها اقدامی صورت نگيرد، جمع آوری تبعات آن بسيار مشکل است».


بر اساس آمار ارايه شده از سوی فهيمی راد، در مرحله تمرينی طرح ويژه امنيتی در مشهد که طی چهار روز در مناطق کوی آب و برق، جمعه بازار مهرآباد و شهرک بهشتی مشهد اجرا شد ۲۲۰۰ آنتن ماهواره، ۱۴۰ هزار سی دی غيرمجاز و ۷۳۰ کيلو مواد مخدر ضبط شده است.


بر اساس آمار ارايه شده از سوی فهيمی راد، در مرحله تمرينی طرح ويژه امنيتی در مشهد که طی چهار روز در مناطق کوی آب و برق، جمعه بازار مهرآباد و شهرک بهشتی مشهد اجرا شد ۲۲۰۰ آنتن ماهواره، ۱۴۰ هزار سی دی غيرمجاز و ۷۳۰ کيلو مواد مخدر ضبط شده است

به گفته اين مقام نيروی انتظامی در طی چهار روز اجرای تمرينی «طرح ثامن» ۲۴۵۵ واحد صنفی بازرسی و ۲۰۲ مرکز عرضه محصولات فرهنگی پلمپ شد. ۲۳۰ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر، ۳۸۶ نفر به اتهام اراذل و اوباش بودن و ۲۳۰۰ نفر به عنوان اتباع غيرمجاز بازداشت شدند و پنج نفر نيز که فرمانده انتظامی خراسان آنها را «افراد شرور» ناميد کشته شدند.


او درباره بازتاب مرحله آزمايشی طرح مقابله اجتماعی گفت: «پس از اجرای اين طرح ۵۲ تماس تقدير و تشکر از ناجا برقرار شد».


پلمپ مراکز فرهنگی


همزمان مدير کل ارشاد خراسان رضوی نيز در گفت و گويی با خبرنگاران پلمپ فروشگاه های عرضه سی دی در مشهد را تاييد کرد. به گفته حميد يوسفی فروشگاه های عرضه نوار، سی دی و محصولات فرهنگی واقع در مجتمع زيست خاور يکی از مراکز خريد مشهور مشهد و خيابان سعدی اين شهر پلمپ شدند.


او افزود اين مغازه ها توسط اداره اماکن نيروی انتظامی پلمپ شده اند و علت آن نداشتن مجوز از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد است.


به گفته وی «اين مغازه ها از صنوف لوازم صوتی و تصويری و رايانه مجوز گرفته اند و مجوز اين مغازه ها طبق قانون برای ما اعتبار ندارد و کسانی که در عرضه محصولات فرهنگی فعاليت می کنند صرفا بايد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند».


رييس ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ذکر اينکه طرح مذکور تقريبا به صورت ضربتی ابتدا در زيست خاور و در خيابان سعدی مشهد انجام شد، به واحدهای صنفی اين شهر هشدار داد که «در هر کجای مشهد که افرادی تمايل داشته باشند در رسته عرضه کنندگان محصولات فرهنگی فعاليت کنند، بايد به اداره ارشاد اسلامی مشهد مراجعه کرده و مجوزهای لازم را دريافت کنند و داشتن پروانه صرف اتحاديه ها به هيچ عنوان کفايت نخواهد کرد».


XS
SM
MD
LG