لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

پيام مولانا:مقابله با پليدی





جلسه بزرگ داشت آلبرت بوئيم، در محل «سيتی آرت» شهر لس آنجلس، با حضور صدها تن از ايرانيان و آمريکايی ها و مقام های شهری و ايالتی کاليفرنيا برگزار شد.


در اين مراسم، کتاب تازه پروفسور آلبرت بوئيم درباره نقاشی های آبستره کامران خاوران معمار ايرانی و تاثير اشعار مولانا جلال الدين رومی بر آثار او معرفی شد.


فيلم مستندی نيز از زندگی و آثار آقای بوئم به نمايش گذاشته شد.


آلبرت بوئيم يکی از استادان سرشناس دانشگاه لس آنجلس است که از سال ۱۹۷۸ تاکنون در اين دانشگاه به تدريس تاريخ هنر اشتغال داشته است.


او بيش از ۱۴۰ کتاب نوشته و در بسياری از دانشگاه ها و موزه های جهان سخنرانی کرده است .


اما آن چه که آقای بوئم را از ديگر استادان هم طراز خود متمايزکرده است، توجه ويژه او به فرديت و تشويق و ترغيب شاگردانش در رسيدن به استقلال و عدم محدوديت فکری در خلق آثار هنری است.


آقای بوئيم پس از مطالعات گسترده ای به اين نتيجه رسيده است که آثار نقاشی آقای خاوران، سبک تازه ای را در نقاشی آبستره بنام «ابستره رومانتيسم» ايجاد کرده است.


اين، موضوع آخرين کتاب پروفسور بوئم بنام «تولد ابستره رومانتيسم» نيز هست که بوئم ِ « طرفدار عدالت اجتماعی» در مقدمه آن نوشته است:


«درک صنايع بديعه بما نشان ميدهد که بشريت هنوز به آن مرحله از دون پايگی نرسيده که نتواند تغييرات عمده ای در مسير درد و رنج انسانها بوجود نياورد».


پروفسور آلبرت بوئيم معتقد است: « رومی فراسوی قوميت، مذهب و مليت حرکت ميکند و ارمغان و پيام جهانی او به بشريت، پيام يکپارچگی و يکی بودن است.»


شاپوردانشمند، فيلم ساز ساکن لس آنجلس تهيه کننده فيلم مستند «ال – سرباز صلح» است که هم زندگی و آثار پروفسور بوئيم را مرور کرده و هم توانسته است در اين فيلم تاثير آثار "مولانا" را بر اين استاد هنرشناسی غرب نشان دهد.


آقای کامران خاوران نقاش آثار ابستره رومانتيسم که با هم کاری اعضای انجمن دوستان و دوستداران پروفسور بوئم اين برنامه را برگزار کرد، به راديو فردا گفت:


«من خود را يک پيمانه خالی ميدانم که چيزی نميداند. من تنها می دانم آتشی در قلب من هست که مانند شمع ميخواهد شمع ديگری ازعشق، صلح و دوستی را در قلب ديگران روشن کند.»


آقای خاوران افزود من هم مثل پروفسور بوئيم و ديگر مردم دنيا امروز از سياست، جنگ، حرص وطمع که در اين سو و آن سوی جهان وجود دارد خسته ام و فکر می کنم تنها با پيام عشق مولانا می توان همه اين دردها را درمان کرد.»


XS
SM
MD
LG