لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

«جرج بوش، رویارویی با ایران را شدت خواهد بخشید»


رسول نفیسی تحلیلگر سیاسی می گوید جورج بوش رویارویی با ایران را شدت خواهد بخشید
رسول نفیسی تحلیلگر سیاسی می گوید جورج بوش رویارویی با ایران را شدت خواهد بخشید

به دنبال سخنرانی سالانه جورج بوش زير عنوان گزارش وضعيت کشور و نيز پس از واکنش سناتور جيم وب به عنوان سخنگوی منتقدان دموکرات به اين نطق، محافل سياسی و مطبوعاتی به تحليل و تفسير گفته های آقای بوش پرداختند.


جورج بوش ضمن گفته هايی که برخی آگاهان آن را به معنای درخواست از کنگره برای پشتيبانی از استراتژی جديد او در عراق و دادن مهلت به اثرگذاری افزايش حضور نظامی آمريکا در عراق تفسير کردند، به ايران هم پرداخت.


آقای بوش ضمن ابراز عقيده درباره خطر مسلح شدن ايران به سلاح هسته ای، ايران را سمت و سو دهنده به «شيعيان افراطی» و تسليح کننده حزب الله لبنان توصيف کرد که در رويارويی با القاعده و سنی های افراطی، عراق و منطقه را بی ثبات می کنند.


به گفته رسول نفيسی، تا زمانی که آقای بوش راه اول، يعنی خروج از عراق را مايه شکست آمريکا می داند، گزينه دوم، يعنی حمله و گسترش عمليات نظامی را بر خواهد گزيد

نطق امسال آقای بوش در مقايسه با نطق های مشابه او در پنج سال گذشته، حاوی چه نکته تازه ای درباره مناسبات واشينگتن و تهران بود؟


رسول نفيسی تحليلگر سياسی و استاد دانشگاه در واشينگتن به رادیو فردا می گويد نکته اصلی که نطق امسال آقای بوش را از نطق سالهای گذشته او متمايز می کرد، انتقاد از ايران در چهار بخش اين سخنرانی و نام بردن از ايران نه تنها به عنوان حامی تروريسم و عامل نا امنی در خاورميانه وجهان، بلکه نام بردن از ايران در کنار «شيعيان افراطی» و تروريست ها بود.


رسول نفيسی می گويد به رغم انتقاد متحدان خارجی آقای بوش و مخالفت های رقيبان او در حزب دموکرات با سياست کاخ سفيد در عراق، آقای بوش رويارويی با ايران را تا پايان دوران رياست جمهوری خود شدت خواهد داد.


به گفته او، حرف اول را وزير دفاع جديد آمريکا خواهد زد که هفته گذشته در اجلاس ناتو در بروکسل گفت در شرايطی که ايران توهم دارد به يک قدرت منطقه ای تبديل شده مذاکره با ايران موثر نخواهد بود.


به باور آقای نفيسی در دوسال آينده منطقه خاورميانه شاهد برخوردهای خشونت آميز آمريکا با ايران خواهد بود.


رسول نفيسی می گوید، در دوسال آينده منطقه خاورميانه شاهد برخوردهای خشونت آميز آمريکا با ايران خواهد بود

سران جمهوری اسلامی ايران از جمله محمود احمدی نژاد رييس جمهور ابراز عقيده می کنند مادامی که «آمريکا در باتلاق عراق گير کرده»، حمله نظامی به ايران منتفی است. از سوی ديگر در شرايط کنونی هم که آمريکا حمله ای به ايران نکرده، سياست آقای بوش در منطقه، هم منتقدانی در واشينگتن دارد و هم در جهان.


آقای نفيسی می گويد به نظر می رسد به رغم عدم محبوبيت راه حل های نظامی در افکار عمومی آمريکا و مخالفت اکثريت کنگره و سنا و همچنين متحدان آمريکا با سياست آقای بوش، رييس جمهور آمريکا برای حل مشکلات در عراق دو راه بيشتر نمی بيند.


به گفته رسول نفيسی، تا زمانی که آقای بوش راه اول، يعنی خروج از عراق را مايه شکست آمريکا می داند، گزينه دوم، يعنی حمله و گسترش عمليات نظامی را بر خواهد گزيد.


XS
SM
MD
LG